Tuesday, September 2, 2008

Laget!


- Är du nervös?
Den frågan hör jag ungefär 3 gånger om dagen nu.
Jag är snart klar med lägenheten och på Torsdag flyttar Maria in och jag chekar ut!
Jag börjar mer och mer inse att det snart är dags, men ja har inte insett det helt än.
Det känns konstigt att lämna sitt hem där man bott i drygt 4a år, samtidigt som det känns konstigt att flytta hem till barndomshemmet där jag tillbringade större delen av min uppväxt, dock bara i 2 nätter. Sen väntar något ännu konstigare och visst kan det ge mig lite nervösa tankar. I morn blir det en liten avskedsmiddag med mamsen, bröderna, brorsdöttrar och svägerskan.

Idag var jag på lunch med Thomas som var min ass coach i Stockan 94, det var trevligt och han bjöd på lunch på Eriks bakficka. Vi hade mycket att prata om, och samtalsämnet är inte så svårt att gissa självklart vart det hockey för hela slanten! En intressant fråga från Thomas var hur jag skulle jobbat vidare med Stockans 94or om jag hade varit kvar. Jag funderade och vi bollade ideér fram och tillbaka. Under dagen har jag funderat mer på detta och utvecklat mina tankar och jag ska försöka ge er min bild av hur jag försöker skapa ett vinnande och bra fungerande lag.

Låter detta ointressant så får ni sluta läsa nu, Tack för idag!

Ska en grupp/lag lyckas tillsammans och kunna sammarbeta så är det alltid positivt att göra någon form av Teambuilding för att få ihop gruppen. Detta är ofta positivt om spelarna hamnar i ovana situationer där dom blir beroende av varandras hjälp och kunskap för att lyckas.

Ett lag måste kunna jobba tillsammans mot gemensamma mål, där ingen står över någon annan. Alla i gruppen måste ha samma värde och individen måste anpassa sig efter laget. Skillnaden på en grupp och ett lag är att i laget så står lagets målsättningar över indivdens, medans i en grupp så kan individen ta mer plats. Innan man lyckas med detta så är laget en osäker och sökande grupp. När en spelare försvinner eller tillkommer så startar en ny grupp process om där alla ska finna sin plats och roll i gruppen, när man funnit den så känner man trygghet och glädje. Först när alla har funnit denna och man litar till varandra så bildas laget. Jag har på nära håll sett skillnader på en grupp och ett lag. I Gruppen är det mycket svårare att visa resultat och vinna matcher, då försöker individen ta tag i saker själv och spelet låser sig ofta. I ett lag så finns det självklart plats för individuell skicklighet och den behövs för att laget ska spela bra, men individen lyckas bättre när han har självförtroende och lagets styrka och förtroende med sig.

Ledarens roll är väldigt viktig för att bygga ett bra lag, och han/hon ska även veta vad som behövs för att laget ska utvecklas.
Själv försöker jag vara en så bra ledare som möjligt och vill driva spelarna framåt, samtidigt som jag försöker uppmärksamma alla individer i laget.

För att laget ska prestera och bli ett vinnande lag så krävs alltså en bra sammanhållning. Enligt forskare inom grupp processer så finns det 2 former av gruppsammanhållning, Uppgifts-sammanhållning och social-sammanhållning.

Uppgifts-sammanhållningen bygger på att gruppen jobbar och fungerar tillsammans för att uppnå ett gemensamt mål, i denna sammanhållning jobbar man med dom man blir tvungen att jobba med och gör det så gott man kan. Uppgiften och målsättningen som gör att man sammarbetar kan vara att tex vinna en cup eller en serie i en lagidrott.

Social sammanhållning bygger mer på en grupp som består av människor som trivs tillsammans och mår bra av varandras sällskap. Dessa har ofta valt sitt sällskap själva och fungerar därför också bra tillsammans. Ett exempel kan vara en motionsgrupp som motionerar tillsammans och deras gemensamma mål är att hålla sig i fin form.

Det är tydligt att ishockeylag består av Uppgifts-sammanhållning, men jag tror att om laget fungerar bra ihop och alla känner sig trygga inom laget så sprider sig även den sociala sammanhållningen och då tror jag att laget kan nå en ännu högre nivå.

Detta är inte hela sanningen om hur man vinner matcher och skapar ett vinnande lag, men lyckas man med detta så har man kommit en bra bit på vägen i mina ögon. Sen krävs det mycket träning och "rätt" träning, samtidigt som kraven ökar.

Vad som är rätt och fel kan inte jag avgöra, men det jag har lärt mig är att följa den väg du tror på och göra det ordentligt. Sen får man inte vara rädd att lyssna till andra och deras kunskaper och värderingar. Jag har mycket kvar att lära mig och blir aldrig komplett.
Jag har provat mig fram och gått lite olika vägar men jag har samtidigt lyssnat och lärt mig mycket av människor och andra tränare.
Framförallt, Roger Dahlström, Thomas Storm och Per Wirén, som är 3 fantastiska hockeytränare som är mycket olika varandra, men ändå så lika!

Tis, Ons, Tor, Fre, LÖRDAG!
Dan före dan, före dan, före dan, före dopparn dan!
Fredrik Nygren

No comments: