Thursday, October 15, 2009

Crazy Chris is Back!

I dag var det riktigt höstväder ute med kyla och regn, medan många klagar på det trista och kalla vädret så njuter jag av hösten. Det är en härlig känsla att få sätta på sig en varmare jacka och få sätta på värmen i bilen och njuta av en varm kopp kaffe. Det är vackert att se löven som nyss har bytt färg falla till marken. Man bara glider runt och myser när det är höst, så mera höst tack.
Jag hade 2 träningar i dag, först med 98orna och sedan med mitt gamla lag 96orna.

På 98 lagets träning så började jag med 15 minuter spel på helplan, där jag hade lite olika teman, ett av dessa var bara drop passningar och överlämningar. Då märkte jag hur dåliga vi är egentligen är på detta. Så resten av passet tränade vi på detta i olika moment, det såg snabbt mycket bättre ut.

Jag hade då fått en liten idé inför 96 träningen, där jag byggde vidare på samma tema. 96orna är ett härligt gäng som är lätt att skoja med. När jag i kväll loggade in på facebook hade en av spelarna (Crazy Chris) skrivit detta på sin sida: drivin back from practice, freddy is THE FUNNIEST coach ever haha slashed me on the head hahaha!

Bli inte oroliga att jag slår dem på huvudet nu, det är bara ett litet löst slag på hjälmen med glimten i ögat när dom är olydiga. Jag gillar när spelarna har kul på isen samtidigt som dom inser allvaret i träningen, det gäller att hitta den perfekta mixen så dom presterar sitt bästa i alla moment. Har dom bara kul och strular runt så blir coachen arg.

Vi avslutade 96 passet med en av mina nya favroit övningar som är en 2-2 övning framför mål med en avlastare bakom mål som ska servera forwards med passningar. Barckarna ska bara ta kropp och hålla forwarden på rätt sida som sig själv och målet. Många av spelarna vill köra "Prison Rules" men det måste vara lite regler.

Det är mycket mer prison rules och agressivitet bland spelarna här än hemma i sverige, och jag tror detta är ett moment vi måste bli bättre på hemma. Mer kamp men utan att bli ovänner, du måste som hockeyspelare både kunna ge och ta stryk.

I morgon är det dags för DIF hockey mot Rögle, webradion kl: 1.00 pm lokal tid
Fredrik Nygren

1 comment:

Bobby said...

Håller med - höst är underbart!!