Sunday, January 3, 2010

Gott nytt år!

Då var det dags att ge sig tillbaka till USA i morgon för den resterande delen av säsongen. Jag har under mina 2 veckor långa semester hunnit ladda mina batterier och kommer laddad och fokuserad. Det återstår en tuff del av säsongen men även en kul och utmanande, slutspel eller ej, District, nationals? Ja vem vet hur långt det kan gå.

Ledigheten har varit bra och nyttig för mig som person och jag har kunnat tänka igenom och fundera mycket inför framtiden. Jag har även kunnat spendera mycket tid med min familj och mina närmsta vänner.



Det har även blivit lite hockey med gästträningar och coaching hos Järfälla, Flemingsberg och Tumba. Det är svårt att ställa om till svenska hockey termer igen efter så lång tid med det amerikanska uttrycken som, backdoor, point osv. Men det har varit kul och man ser en tydlig skillnad i det svenska jämnfört med det amerikanska. Vi måste få in mer mentalitet i svenska ungdomar och de behöver även bli mer tävlingsinriktade på träning och match. Medans de amerikanska spelarna behöver en bättre grundteknik. Många amerikaner sätter även en "felvinklad" klubba i deras barns händer som små och det leder till att den starka handen hamnar nere i stället för uppe. Detta leder till att spelaren får svårare att hantera pucken, men på sikt kan få ett bättre skott. I mina ögon så tycker jag att den starka handen ska vara den övre, då man i de flesta fall bara jobbar med den. Den nedre handen är mer en stöd hand i puckhantering och skott (Dragskott).



Det har även blivit mycket elitserie matcher och det har varit en fröjd att få se Djurgårdens framfart live på Hovet. Gårdagens match var helt underbar med den stämmningen som infann sig på Hovet. Slutresultatet var även det kalas med årets första vinst mot Färjestad. Efter maten var jag ute och åt med ett par vänner och firade min födelsedag.

Jag kommer att sakna Sverige mycket när jag i morgon bittit säger mig på planet mot DC. Men jag vet att vi ses snart igen.

God fortsättning!
Fredrik Nygren

1 comment:

alex said...

will miss you! snyft