Friday, January 22, 2010

Konstiga drömmar!

Jag vaknade för en stund sedan och det är inget ovanligt med det. Men det ovanliga var min dröm som handlade om ishockey och den svenska elitserien. Linus Klasen hade helt plötsligt stoppats från att göra poäng i serien då han hade nått 35 poäng gränsen. Detta betydde att skulle han göra mål eller assist efter 35 poäng så skulle laget förlora den matchen.

Det visade sig sedan att detta gällde alla spelare i Elitserien och att även Marcus Nilsson var en av de drabbade. Samtidigt hade förbundet bestämt att man fick aldrig sparka eller göra sig av med en spelare under säsongen som hade gjort över 35 poäng. Detta system var så klart helt galet och jag bestämde mig för att blogga argt om ämnet och skicka in en protest till förbundet. Men alla verkade gilla systemet då det skapade rättvisa i hockeyn och ingen skulle få vara bättre än någon annan.

Till slut vaknade jag från eländet och insåg att det bara var en dröm, och det var väldigt bra.

Så här i efterhand så inser jag hur drömmen har kommit fram och jag ska försöka sammanfatta det på ett bra sätt.

Linus är ju en god vän till mig som precis har blivit pappa, därför har nog många tankar gått till honom. Samtidigt så vart han poänglös i gårdagens match mot Färjestad men har i år haft sin bästa elitseriesäsong poängmässigt och redan slagit sitt eget rekord.

Marcus som spelar i Djurgården har gjort poäng i 10 raka matcher och svarade i går för 2 mål i vinsten mot Frölunda. Han leder den interna poängligan i DIF och är även i topp i Elitserien, det är väl värt att tänka på för en person med ett Djurgårdshjärta.

Förbundet vill att man ska anmäla sig till Hockey Conventet på Globen i Maj. Jag vill gå på detta men har ännu inte kunnat anmäla mig på grund av att jag inte vet helt säkert var jag kommer att vara. Samtidigt kan förbundet i bland komma upp med konstiga ideér som inte så många tycker är bra.

Systemet, Jag tänkte för några dagar sen att Sverige verkligen borde gå över till ett 3 perioders system även på ungdomssidan precis som här i USA. 3 perioder gånger 15 minuter för de något äldre eller 3 gånger 12 miniter för de mindre. Detta behöver inte ta så mycket längre tid än det nuvarande. Men jag tror det är bra att få chansen att vänja sig vid 3 perioder redan som liten. Precis som 2 halvlekar i fotboll.

Rättvisa är ju ett återkommande diskuissons ämne och visst ska vi ha rättvisa i samhället. Men jag tror det är väldigt viktigt att vi inom idrotten tillåter spelarna att vara bra och att utvecklas. De som vill träna varje dag ska få göra det och dom som bara vill träna 2 dagar i veckan ska få göra det också. Det ska finnas alternativ med olika klubbar och lag för alla smaker.


Hoppas ni fick er en trevlig stund framför datan!
Fredrik Nygren

2 comments:

Annika said...

Jag blir så glad när jag läser din blogg, du känns så drivande. Det är roligt att veta att jag har en kusin som är borta i USA och är drivande och tar för sig av livet.

Vi vet ju knappt något om varandra, men så har det ju nästan alltid varit, åtminstonde för mig som är minsting.
Men det jag menar är iaf att det är kul att kika in i din blogg och se vad du har för dig och hur åtminstonde EN av mina kusiner mår! :)

Fredrik Nygren said...

Vad glad jag blir när du skriver Annika och berättar att du följer min blogg.

Jag skulle tycka det var jätte kul att få träffa dig och din dotter Isabelle när jag är hemma.

Hoppas ni mår bra!