Sunday, January 17, 2010

Backhand!


I dag pratade jag med Capitals General Manager George Mcphee som passade på att berömma Nicklas Bäckström för hans fantastiska spel. Han sa att Nicklas är en riktigt bra spelare och berömde honom för alla detaljer i hans spel. Då passade jag på att ta upp backhand frågan med George, och sa att en sak jag inte gillar med många amerikanska hockey coacher är att dom förbjuder backhand passningar. Då frågade jag om han trodde att Bäckström hade varit i NHL om hans tränare som barn hade sagt åt honom att inte använda backhand. George svarade nej och höll med om att detta var fel väg att gå och sa att Nicklas var lika duktig på backhand som forehand.

På kvällen pratade jag med Nicklas och tog upp detta med honom. Han sa att backhand är minst lika viktigt som forehand i hans spel och att han absolut inte skulle varit där han är i dag om han var förbjuden att använda sin backhand som barn.

Jag vet att även vissa coacher i Sverige har börjat tänka mer kortsiktigt och säger åt spelarna att inte använda backhand i matcher. Men snälla ni, träna mer på det och låt dem utvecklas och bli bättre på det.

Detta är ett intressant ämne att ta upp med personer som George och Nicklas. Jag har även pratat med Nylander och Klasen om det förut och de är av samma åsikt som Bäckström. Mer backhand träning åt barnen.

Tack och Hej!
Fredrik Nygren

No comments: