Wednesday, January 6, 2010

Rörande text!

Då var man tillbaka på amerikansk mark igen och genast fick man ju så klart höra att USA är bättre än Sverige i hockey efterssom dom vann semifinalen mot oss. I kväll vann de även imponerande över Kanada i finalen med 6-5.

När jag kom fram i går hann jag knappt komma hem innan det var dags för match med Rebels som vi förlorade, matchen började 4.00 svensk tid så jag var riktigt trött och jet lagad men lyckades göra 2 poäng. Efter matchen var det bara hem att sova och ställa tillbaka tiden vilket gick väldigt lätt. Jag har alltid tyckt att det är lättare att ställa om tiden när jag kommer hit än när jag landar i Sverige.

I dag var det tillbaka till vardagen med först High School träning där vi jobbade med lite allt möjligt på dagens pass. Det återstår endast 5 matcher av säsongen och nästa match är på Fredag kväll. Efter WJ träningen så begav jag mig till Rockville för träning med Team Maryland, jag hade tidigare mailat ut till alla föräldrar och sagt att de skulle ha mössa och vantar med sig då fysen var utomhus. Jag hade pratat med sportchefen om detta och han tyckte det var bra. I dag ringer han och säger att jag borde vara inne och ha fys för att 3-4 föräldrar hört av sig till honom och sagt att jag är knäpp som låter spelarna vara utomhus i detta väder. Vädret i DC är just nu soligt och minus 1 till 2 grader. Alltså ett väldigt bra vinter väder där det blåser friska och klara vindar. Dessa föräldrar ansåg att barnen skulle bli sjuka om dom var utomhus och hade fys.

Jag orkar snart inte med saker som denna, ska man skratta eller gråta åt eländet? För det första mailar dom eller ringer inte till mig eller lag ledaren utom till sportchefen bakom min rygg. För det andra så är det inget farligt att utföra fysisk aktivitet utomhus i 2 minusgrader. Jag växte upp på brantbrink i Tullinge som på den tiden var en uterink, där kunde det vara upp till 15 minus grader när vi tränade och spelade match. Jag var aldrig mer sjuk än någon annan som tränade och spelade i en ishall. Här är man laddad och förberedd att komma tillbaka för den andra halvan av säsongen och så möts man av det här.

Jag tog ändå ut spelarna utomhus och hade olika löpnings övningar, ute var även 2 andra lag och hade fys. Jag undrar om deras tränare fick lika mycket skit som jag eller om dom föräldrarna var lite smartare.

Desto gladare vart jag efter träningen då jag fick en present av en av spelarna, eller jag fick flera presenter men denna betydde väldigt mycket för mig. Själva presenten var ett paket svenska köttbullar, men jag fick även ett brev av denna spelare där han hade skrivit med egna ord vad jag betydde för honom som hockeyspelare. Det var väldigt rörande att läsa detta och jag vart väldigt glad och tacksam över det han hade skrivit. Som jag har sagt förut så är det denna uppsakttning som är den klart bästa.


Nu ska jag sova!
Fredrik Nygren

No comments: