Wednesday, December 30, 2009

En för alla, alla för Klasen!

Tidig morgon med ett ispass i Järfälla ishall med Team 97. Det var mycket backchecking och spelvändningar med dem i dag. Även en del fysiskt spel på liten yta, såg stundtals riktigt bra ut. Tyvärr finns det några som inte vill så mycket och dessa förstör i bland för de som vill. Jag sa till spelarna att det är dom som vill mest och jobbar hårdast som ska pressa de andra och inte tvärtom, därför måste de miondre intressanta spelarna anpassa sig bättre. Men det gick bättre efter lite skäll.

Detta är ju inte så vanligt i USA då man har Try Outer på alla nivåer, och vill man inte så blir man inte kvar i laget året efter. I Sverige är det mer vanligt med en blandad intresse nivå i ett lag. Jag har en tränar vän som berättade om en pappa som klagade på att laget tränade för mycket (5 dagar i veckan), för att han ville bara träna 2 dagar. Då sa tränaren, det är ok om han bara tränar 2 gånger. Då säger pappan, - Men då blir ju de andra spelarna bättre än min son och det är ju inte rättvist eller bra för lagsammanhållningen om han halkar efter. Varken jag eller min vän köpte detta resonemang, föräldrarna vill väl att barnen ska bli så bra som möjligt?

Efter träningen hade jag ett lunch möte där vi pratade hockey och åt en god lunch, som följdes av ännu ett möte men denna gång över en kopp kaffe.

På kvällen var jag och min mamma bjudna på hockey av Klasen, när SSK mötte Frölunda och vann med 3-2. Linus hade 2 assist och har nu 9 poäng på 3 matcher sedan han vart lagkapten. Laget har även 3 raka vinster, och det tyder på ett bra ledarskap från Linus sida. SSK fansen hade även bjudit på en banderoll som sa, "En för alla, alla för Klasen".

Även DIF vann i kväll och gick upp på en 3e plats i elitserien, det är riktigt starkt.

DIF fotboll ville inte vara sämre och bjöd på 3 nyförvärv i stället för poäng, men det smakade riktigt bra det också.

I morgon är det årets sista dag, passa på att njut!
Fredrik Nygren

1 comment:

Anonymous said...

Förvånansvärt vilka härliga hockeyföräldrar det finns. Att anse det som orättvist att andra barn vill träna mer än hans son är ju så korkat att det nästan är komiskt. Har själv varit med om problemen med en stor grupp med olika ambitions och skicklighetsnivåer.