Sunday, December 27, 2009

Elitserien!

I går var jag och tittade på min första Elitserie match sedan förra julen. Då spelade de mot SSK och i år var det match mot Linköping HC. Det var en spännande och underhållande match som slutade 2-2 efter full tid. I förlängningen var DIF det bättre laget men fick en mycket tveksam utvisning emot sig och LHC kunde vinna med 4 sekunder kvar av förlängningen.

Det var kul att få se lite svensk hockey igen, visst är NHL snabbare, mer underhållande och mer fysikst, men det är ändå något med den svenska hockeyn som gör att den är mer intressant att se. Först av allt har man ju helt andra känslor för sitt kära Djurgården än lagen i NHL, så det blir ju en mer känslofylld upplevelse. Sedan bjuds det på mer finesser och snygga dragningar i Elitserien, även mer flipp passar och frånvändningar.

Det är även en helt annan stämmning på läktaren även om det är 18.000 åskådare på en NHL match och bara 7000-8000 på en Hovet i går. Så har ju Sverige en helt annan Supporter kultur som blandannat innebär en stor klack där folk står upp hela matchen och sjunger sånger tillsammans.

Efter matchen träffade jag Patrick Cehlin "Sillen" i Djurgården en snabbis, han var ganska missnöjd med sin egen insats. Men jag tyckte han såg bra ut och mycket har hänt sedan han var 12-13 och spelade i Flemingsbergs 91 lag. Han är en av de spelarna som kan bryta mönstret i en match och bjuda på lite extra. Han hade även ett ribbskott i förlängningen och var nära att avgöra.

Efter DIF matchen åkte jag hem och somnade framför tv´n när Sverige slog Tjeckien med 10-1 i JVM.

Vi ses snart!
Fredrik Nygren

No comments: