Sunday, May 17, 2009

Lacrosse!

I dag fortsatte jag med Fysprogrammet för sommaren till båda lagen. Programmet är uppdelat i fyra delar som innefattar, Styrka överkropp, Styrka Underkropp, Snabbhet-Kondition och Teknik-Motorik-Balans. Jag hade ett liknamde program när jag coachade Stocksund och det funkade väldigt bra.

På eftermiddagen var jag på min första Lacrosse match någonsin och tittade på en spelare från ett av mina lag. Det är en sport som påminner om många olika, dels fotboll med tanke på planen och lagdelarna. Även hockey och bandy med tanke på klubborna, målen och bollen. En ganska rolig sport som innehåller väldigt hårt spel, då spelarna är tillåtna att slasha varandra med klubborna. Den största nackdelen i mina ögon var att anfallarna och försvarna bara fick vara på sin halva av planen. Så om spelet var på den andra sidan fick det bara stå och vänta på att bollen skulle komma över mittlinjen. Det blir lite tråkigt för försvarna, då de så klart hoppas att sitt lag ska dominera och spela en anfalls glad Lacrosse, men då får det själv inte ingå så mycket i spelet.
Den roligaste uppgiften verkade Mittfältarna ha som fick vara på båda sidorna av planen, både i anfall och försvar. Det verkar även vara där man stoppar de bästa spelarna i laget, dom tar även hand om tekningarna.

När jag gick i gymnasiet fick vi testa på Lacrosse på gympan, och jag minns att det var kul men svårt. I USA är det en stor sport som lockar många utövare till sig, bland annat många hockeyspelare har det som en extra sport.



På kvällen spelade jag Poker med Josh och hans vänner, jag åkte ut på 3e plats och gick lottlös. Vinnare blev Josh som vann 65 dollar, mycket pengar för en 15 åring.

I morgon har jag 3 ispass, först med lagen och sen med Washington All Stars!

See ya my friends!
Fredrik Nygren

No comments: