Monday, June 28, 2010

Halvtid!

Nu har jag precis vaknat upp efter en lång helg i Buffalo där jag totalt har coachat 13 matcher på 2st dagar. Detta tar väldigt mycket på krafterna både mentalt och fysiskt, men jag är väldigt stolt och nöjd över mina spelare och lag. Jag vart även väldigt glad och tagen när en spelare under en match åkte runt och pratade och manade på sina lagkamrater på isen (som han aldrig har gjort tidigare) och jag sa att han pratade för mycket. Då sa han, men när jag såg dig spela och när du coachar så pratar du en hel del. Detta berörde mig väldigt mycket och jag insåg att detta är det största tecknet på uppsakttning som tränare. När du vet att du har påverkat någon så pass mycket så att han kopierar ditt betende. Denna spelare var även helt fantastiskt duktig i tuneringen och ledde sitt 96 lag mot fantastiska matcher och resultat.

Som jag berättade tidigare så började tuneringen för 96 laget med en match mot East Coast Select Quebec som är ett select lag från hela Nordamerika där de har runt 100 spelare på try out och sedan spelar dom tillsammans under större delar av våren och sommaren. Detta lag gick sedan hela vägen till final men förlorade tyvärr där med 2-4. Men vilken bragd av vårat 96 lag att vinna med 2-1 där vi har 3-4st spelare som fortfarande spelar AA hockey, och resten av spelarna kommer i från Team Maryland och Washington Little Caps. Detta gav ett enormt självförtroende och vi spelade bra i resten av matcherna också och vi tog oss till slutspel där vi ställdes mot ett lag som hette KW Rangers som var riktigt bra och med en mardrömsstart och 0-3 i baken efter 4 skott så var det väldigt svårt att komma igen och vi förlorade med 5-0. Men trots ett snöpligt slut så var vi stolta och glada att vi hade spelat en så bra och jämn hockey mot bästa tänkbara motstånd.

97 laget hade hamnat i tuneringens tuffaste lottning där alla 4 lag vi mötte gick till slutspel och 2 av dem spelade final. Vi vann ju som bekant första matchen mot Naps Stars med 3-1 men fick sedan stor stryk av Guld medaljörerna West Coast Select. På Lördagen gjorde vi 2 riktigt bra matcher och spelade jämnt och fick nästan med oss en poäng mot både Cougars Select och East Coast Select Quebec. I dessa 2 matcher visade vi verkligen att vi kunde spela jämnt mot de bästa lagen och det betyder mycket inför vårt självförtroende inför sista tuneringen i Boston. I finalen slog West Coast Select East Coast Select Quebec med 2-0.

98 laget spelade verkligen över sin förmåga och överaskade många i tuneringen. Efter en bra start där vi tyvärr förlorade på straffar så spelade vi 3 bra matcher till mot riktigt bra motsånd och vi vann mot Buffallo Jr Sabers som gick ganska lång i slutspelet. I sista matchen mötte vi Midwest Select som var ett av de bästa lagen i tuneringen och efter mycket bra målvaktsspel och hårt jobb så förlorade vi med 4-1.

Jag är oerhört nöjd spelmässigt och över det hårda arbete som spelarna har visat upp och vi har verkligen fått riktigt bra motstånd i en riktigt rolig tunering.

Jag har även hunnit med att se Niagra fallen som var en häftig upplevelse, och den energi som naturen bjuder på är fantastisk.

Det har helt klart varit en riktigt bra helg både hockeymässigt och socialt, många trevliga middagar med trevliga människor och underbara hockey spelare som har gjort allt för varandra ute på isen. Dessa minnen kommer jag att bära med mig för alltid, ni är underbara.

Nu är det bara 4 veckor kvar innan jag kommer hem till Sverige och det börjar att kännas riktigt tungt att behöva lämna alla människor här. Jag känner mig väldigt kluven och sorgsen just nu, jag längtar så klart till att få komma hem, men det är så mycket som jag hatar att behöva lämna här.

Tack,
Fredrik Nygren

No comments: