Monday, March 29, 2010

Vi kallar oss Rebels!

Nu ska jag berätta lite om mitt lag som jag själv spelar i på Söndags kvällarna. Vi är ett glatt gäng med många olika individer från 21 år upp till 45år, vi är väl ett mitten lag i ligan som har tillhört den nedre halvan hela året. Men i kväll skulle det bli ändring på detta för i kväll började slutspelet. De 8a bästa lagen i ligan spelar kvartsfinaler mot varandra där vinnarna går vidare till semifinal.

Vi mötte i kväll 4e placerade Grocery Sticks som är ett genomsnitt yngre lag än oss och även ett snabbare och mer teknisk lag. I detta lag spelar även Tim som under året har tränat Little Caps 97or som har varit våra stora rivaler under säsongen. Tim anses i mångas ögon som en duktig spelare i denna liga som gillar att ha mycket puck och att fiska i mittzon. I vårat lag spelar förutom mig 2 av Tims spelares pappor (Pontus och Jack) som är 40+ och inte alls har samma kondition och tekniska förutsättningar som varken honom eller mig. Men i kväll fick dom allt visa sina söners hockey coach att motivation slår klass, för i kväll jobbade Rebels som ett lag och slet hårt över hela banan. I kväll kunde Pontus och Jack visa att dom trots allt kan en del hockey. Sist vi mötte detta lag så förlorade vi och jag hade säkert 15 skott på mål, men bara ett i mål och detta passade dom på att antyda i dag under matchen med lite trashtalk. Men redan efter 1 minut så satt mitt för dagen första skott i mål och följdes upp av ytterligare 3st från min klubba. Detta gjorde Tim frustrerad och han började munhuggas med mig efter att vi rykt i hop några gånger, men det var bara roligt och en del av matchen.

Vi vann till slut med 9-5 efter en otroligt väl genomförd match från våran sida. Vi spelade väldigt defensivt och disciplinerat och utnyttjade deras misstag. Jag sa åt mina lagkamrater att spara skägget under veckan nu så att vi kan ha fina slutspelsskägg i semifinalen. Denna liga är helt underbar och det är så kul att det finns möjligheter att spela hockey i USA på detta sätt. Som jag har nämnt tidigare så är det ju ingen superliga utan mer en motions aktivitet. Men den håller trots allt Div.3- Div.4 klass om man jämnför med Sverige tack vare att en del unga spelare börjar här när dom är klara med college hockeyn och dom inte vill satsa längre.

Tidigare under dagen så fick jag se Caps live i Verizon center bli förnedrade av Calgary tidigt i matchen och man lång under med 4-0. Men i 3e perioden vaknade man till liv igen och kom nästan tillbaka, men stannade på 3-5. En rätt trist och grå match i väntan på slutspelet där publiken buade ut spelarna efter den första perioden.

God Måndag!
Fredrik Nygren

No comments: