Sunday, March 7, 2010

Skillsmässor!

Det tuffaste med tränar jobbet för mig är skillsmässorna, när det helt plötsligt tar slut. Människor som du har jobbat med och varit nära under en längre tid ska du helt plötsligt lämna och gå vidare. Team Maryland Team 97 har jag jobbat med under 2 år och i dag hade vi den sista matchen tillsammans. Det blev ett sorgligt avslut då vi återigen förlorade med uddamålet (3-4), spelarna stod upp bra men hela matchen var en enda lång utvisning. Litlle Caps powerplay var bättre än vårat och dom gjorde 3 Powerplay mål och vi 1.

Jag kan skylla mycket i denna match på dommaren som var totalt värdelös men jag säger i stället grattis till Little Caps.

Det känns bara tomt nu, jag känner mig väldigt tom och ledsen att behöva avsluta min tid med detta underbara lag på detta sätt. Jag älskar dessa spelare och detta lag, helt underbara individer med stora hjärtan. Jag trodde i början av min tränarkarriär att det skulle bli lättare att lämna lag med tiden och att man vänjer sig. Men det är nästan tvärtom och det blir svårare.

Efter matchen sa Dan en sak till spelarna som berörde mig mycket. Han sa till dom att jag hade satt tonen för deras hockeykarriärer och att hockey i denna ålder inte handlar om att vinna eller förlora. Det handlar om att utvecklas och att spela i NHL när man är 20 år, och det är sånna som Freddy som gör det möjligt för er.

Det som är positivt är att jag alltid kommer att minnas dessa individer och förhoppningsvis minns dom mig.

Nu väntar 2 veckor träning innan säsongen är slut!

Fredrik Nygren

1 comment:

Anonymous said...

It turned into a real nail biter! Cross border clashes have been like that forever!!! It is very unfortunate that one of our teams had to be eliminated! USA Hockey really should have invited both our teams and tried to make it more of a tournament. Especially as the other teams are coming from Raleigh, Atlanta/ Nashville and south Florida. Some are coming for what amounts to maybe just 3 games. USA Hockey should have made this a proper tournament and guaranteed at least 4 games for each team! They could have had a 4 game round robin followed by a 5th game as the final for the top two seeds. By eliminating MD they took one of the best teams out of the contest! While other teams are invited to compete but have not had to go through a local district contest. Not really fair!