Wednesday, March 17, 2010

Try outer!

Nyss hemkommen efter ett hockey pass med Cameron, Zach och Kris, och sedan en lunch med Christian. I dag vart det en teknikbana på isen för tighta svängar och dragningar under små ytor. Sen jobbade vi mycket med direktskott och maskerade passningar.

Under lunchen med Christian så pratade vi lite om gemensamma planer och ideér om hur vi kan använda vår tid och våra hockeykunskaper från USA på bästa sätt. Det var ett givande möte och vi ska pratas vid igen snart och se vad vi kommer upp med. Vi har en väldigt liknande syn på hockey och våra intryck och tankar om amerikansk hockey verkar också vara liknande, så det passar bra att jobba ihop på någonting.

I går hade vi den näst sista Team Maryland träningen med båda mina lag och det vart match hela träningen. 2 blandade lag och mycket mål, 11-10 slutade matchen. Det var väldigt roligt och även jag var med och spelade, på Torsdag blir det föräldrarmatch.

Jag såg även mästarnas mästare i går där jag tyckte det var på tiden att Patrick Sjöberg åkte ut. Han är ju en katastrof på alla tävlingar och har bara varit bra på att snacka trashtalk, som de andra förvånansvärt har hakat upp sig på alldelles för mycket. Armand gjorde det riktigt bra och förtjänar att gå till final tillsammans med Louise och förhoppningsvis Brolin. Det är en väldigt kul och underhållande serie som jag tackar Svt Play för att jag kan se här i USA.

Denna vecka är det try outer för mina Washington All Star lag som jag ska coacha i sommar. Vi får se hur det kommer att se ut med antal spelare och så vidare. Jag hoppas på en bra uppslutning så att det finns många spelare att välja mellan.

När är det dags för Sverige att börja med Try Outer?
Jag tror att vi behöver göra detta snart för att kunna utvecklas i framtiden och bli bättre. Bort med avundsjuka, minska det orättvisa tänkandet och se fördelarna i stället och inför try outer vid 13 års ålder tror jag är det rätta alternativet. Självklart skall det finnas alternativ för alla spelare, men att spela på sin "rätta" nivå vid 13 års ålder är inget att skämmas över. Jag spelade själv i Div 2 som 13 åring men fick ändå chansen att spela högre upp redan ett år senare. Alla utvecklas i olika takt och därför ska det vara en ny try out varje år där ingen är självskriven eller klar. En viktig detalj är dock att en spelare som inte platsar rent sportsligt i ett första lag fortfarande ska ha chansen att träna så mycket som han vill så att han har en chans att utvecklas. Bara för att man är sen i sin sportsliga utveckling ska inte vara ett förhinder att träna och utvecklas så att man blir bättre.

I Sverige har vi en fördel som USA inte har och det är förmågan att som individ kunna spela med fler ålderskullar. Är man duktig så får man möjligheten att spela både med sin egen ålderskull och den över. Detta i sin tur gör att behovet efter try outer minskar då vi fokuserar mer på den individuella utvecklingen i Sverige mer än här. Men jag tror ändå att individen har en större möjlighet att utvecklas på sin rätta nivå, och detta gäller åt båda hållen. En spelare som är på tex Div.2 nivå mår inte bra av att spela Div.1 hockey då han sällan är med i spelet och får röra pucken. Samma sak gäller en Div.1 spelare som spelar Div.2 hockey, men åt andra hållet. Det går för lätt för denne spelare och han kan glida runt och göra vad han vill i stort sätt utan vidare hinder. Detta gör att denne spelare slår av på takten och presterar långt i från sin bästa nivå.

Jag tror även att Spring/summer hockey kan vara något för Sverige i framtiden. Där det finns tuneringar och lag för spelare som vill spela under denna period. Så kallade select lag som är så "läskigt" och främmande i Sverige. Samma sak ska gälla här, try outer men lag och tuneringar på alla nivåer.

Nu finns det så klart saker som talar emot mina ideér och jag är väl medveten om det, en sak är att Sverige är mindre än USA och antalet invånare och hockeyspelare skiljer sig väldigt mycket. Sveriges befolkning på 9 miljoner människor motsvarar ungefär New York City.

Men jag tror fortfarande att hockeyn kan få sig ett lyft i Sverige om vi börjar "elitsatsa" lite tidigare och lite annourlunda än vi gör nu. Jag är dock oerhört stolt över den svenska modellen som har gett oss så många duktiga spelare genom åren.

Alla som vill skall få spela ishockey!
Fredrik Nygren

No comments: