Monday, August 31, 2009

Träningsmatcher?

Ledsen för den dåliga uppdateringen under helgen men här kommer den.

De 2 första matcherna har jag redan berättat om så dom glömmer vi nu.
På lördagen spelades 4 matcher och först ut var Team 98 med match mot South Shore som slutade på en 5e plats i USA rankingen förra året. Mitt lag slutade på runt 60e (skall dock förbättras i år).

Förlust med 8-3 men en stor förbättring jämnfört med första matchen.

97orna mötte Middlesex Islanders som slutade på 7e plats förra säsongen i USA och vi vann matchen på straffar, så det var bra.

På kvällen var jag med om det värsta jag någonsin sett som hockey spelare och coach. Vi tar ledningen med 98orna mot Providence och efter en period står det 2-1 till dom och det är riktigt jämnt. Men efter 38 sekunder in i 2a perioden gör dom 2 mål och sen slocknar lågan hos hela laget och vi ger upp med 2 perioder kvar. Jag pröver allt, byter målvakt, flyttar backar och forwards, men inget hjälper så vi förlorar med 11-2. Så tungt mot ett lag som vi ska kunna spela jämnt mot.

Vi skulle dock få en liten revancsh i morse då vi stod upp riktigt bra och förlorade med 5-3, men hade ett mål bort blåst och var nära på fler så helt klart ett steg framåt. Jag sa innan matchen att laget hade fallit från ett berg där de var för 2 år sen då det vann det mesta. Nu hade det fallit så långt de kunde och vissa var till och med och grävde i jorden för att komma djupare ner. Men i stället för att gräva ner oss själva så startar vi en ny resa tillsammans där vi ska klättra upp för berget och göra en grym säsong. Detta verkade hjälpa och spelarna visade att de vill uppåt genom att göra en grym insats. Det som ska tilläggas är att vi möter lag som är bland de bästa i landet denna helg och vi har tränat en vecka tillsammans, med 7 nya spelare som aldrig spelat AAA förut samt att jag är ny i laget. Men jag är säker på att vi når vårat mål och går till slutspel i Feburari där de aldrig lyckades spela förra säsongen.

97orna avslutade hyfsat i sina 2 sista matcher. Förlust mor Mid Fairfield med 4-0 som vann ligan och slutspelet förra säsongen. I dag slog vi Middlesex med 7-4 och gjorde en bra match.

Vad många inte förstår här borta är att detta för mig är träningsmatcher då det är det första vi gör efter en veckas träning. Här vill man vinna direkt och det vill jag med, men man måste ha tålamod när man möter de bästa lagen i landet. Föräldrar som tycker att uppspelen och försvarsspelet är dåligt, men det är väl inte så konstigt då vi har tränat teknik i en vecka.

Så med tålamod och ett hårt arbete så kommer 97orna ha en bättre säsong än förra året och ettablera sig bland de 15 bästa lagen i Nordamerika.

98orna kommer att utvecklas och göra en bra säsong!
Fredrik Nygren

2 comments:

Anonymous said...

Hej Nygren !

Vi vann en match mot Hanviken 9-2igår och sen FÖRLORADE 3-7 vi mot Huddinge som ägde oss....bara att komma igen till resport..

Leo sif-97

Fredrik Nygren said...

Hej Leo,
Trist med storstryk mot Huddinge, men känner jag dig och de andra rätt så kommer ni att komma tillbaka väldigt starka!
Det är fortfarande väldigt tidigt på säsongen och det är inte nu ni ska vara som bäst.

Fredrik