Monday, August 3, 2009

Gotland och Järfälla Ishall!








Efter en vecka på Gotland är jag tillbaks till Stockholm och tillbaks till hockeyvärlden. Gotland var trevligt, men vi hade lite otur med vädret som kunde ha varit bättre. Men vi hann med lite sol och bad ändå.

I går Söndag började Järfälla Team 97 sin säsong med ett uppstart läger som fortsätter till på Lördag där jag är ansvarig tränare för dem denna vecka. Det är alltid kul med en ny och träningsvillig grupp. Vi har i skrivande stund hunnit med 4st ispass och ett antal fyspass, och i mina ögon finns det helt klart mycket potential i denna trupp. Efter att ha jobbat med 97or en säsong i USA så kan jag se en stor skillnad i tempo och intensitet på träningar. Däremot så har de bästa svenska spelarna ofta bättre grundteknik än Amerikanerna. Storleken är också en väldigt stor skillnad där de Amerikanska spelare ligger ungefär ett år före i utveckling och pubertet.

Järfälla 97 är ett härligt gäng med många underbara individer som har kul tillsammans och ofta får omgivingen att le. Fokuseringen och viljan till träningen blir även bättre och bättre. Efterssom jag inte sätt några andra 97 lag i år så är det svårt att säga hur det kommer att gå för dem denna säsong, men jag är övertygad om att det absolut blir ett topplag i Stockholm och landet.

Det skulle vara kul att se Gustav Blom och c/o i Stockan 97 som tydligen har dominerat 97 hockeyn i landet den senaste säsongen. Per Norman har verkligen gjort ett kanon jobb med det laget där han har tränat teknik i stort sätt hela tiden sen dom började med ishockey. Nu har Per lämnat laget och tar i stället över 98 laget i Stockan.

Nu är det dags att sova för en ny dag i Järfälla ishall i morgon!
Fredrik Nygren


No comments: