Thursday, November 13, 2008

En liten krönika!


I dag så har det inte hänt så mycket ovanligt så jag satte mig ner och rensade huvudet på ämnet coachning i stället!
Detta ledde till en liten krönika som självklart inte kommer passa i allas ögon, men då är det upp till var och en att fatta ett beslut just nu!
Ska jag fortsätta eller inte!


Som hockeytränare så känner jag att jag vill utveckla spelare och låta dem vinna matcher. Hur mycket påverkar vi som tränare då laget vid vinst och förlust?

Här är åsikterna spridda och ofta utåt så låter det som att en tränare i en lagidrott har största ansvaret vid en förlust och kunde inte motivera sina spelare tillräckligt eller hade fel spelidé osv.
Vid en vinst kan tränarn ofta hyllas, men inte lika ofta som han sågas vid en förlust!

I mina ögon så har vi tränare ett stort ansvar över laget och att det presterar väl, men det mesta av coachningen sker vid träningar. Det är där spelarna skall utvecklas och lära sig saker medan matcherna mer blir som ett prov eller en skrivning i skolan. Det gäller att ha pluggat väl och vara så förberedd man bara kan, tränarna ger spelarna böckerna och kunskapen att lära sig och plugga på inför provet men spelaren måste själv kunna prestera.

Det är upp till spelaren att göra sitt bästa och se till att han själv är förberedd inför matchen, med lagom sömn, kost och kunskap. Är däremot träningarna dåliga och spelaren inte får ut något av dem, även om han gör sitt bästa och verkligen vill så bär tränaren ett stort ansvar. Spelaren är där för att öva och träna inför matcherna och en motiverad och fokuserad spelare vill få ut så mycket som möjligt.

Men detta kan även bli svårt för hela gruppen om det bara finns 3 som vill och 17 som bara är där för att någon annan vill eller att få röra lite på sig. Då drabbas de motiverade spelarna hårdast oavsett om dom är jätte duktiga eller inte. Men som tur är så är det sällan 17 spelare som inte vill, men det händer i bland att det är hälften och då får man som tränare försöka dela upp gruppen på träningar och ha ett samtal med varje individ och förklara att det här funkar inte längre, är du här vill jag att du gör ditt bästa.

Jag tror att vi som tränare kan under matcher påverka lagets prestation till en viss nivå men inte fullt ut. Men under matcthen så gör man allt och går in i ett tillstånd där man känner att man kan påverka mycket mer. Jag vill som tränare ge mina spelare energi och stöd under matcher genom att prata med dom, ge dom feedback, höja och sänka rösten när det krävs och försöka hjälpa dom om dom kör fast. Jämför man denna coaching med att bara så tyst en match och titta så märker man en skillnad hos spelarna. Båda alternativen kan självklart leda till seger likaväl som förlust. Men jag vill som jag kräver av spelarna att alla ska göra sitt bästa under en match, och har inte jag gjort mitt bästa för att uppmuntra dom att göra sitt bästa så känns det fel i efterhand.

Jag blir glad och mår bra när mitt lag vinner likaväl som jag mår dåligt av en förlust för att jag känner mig delaktig och jag vill att spelarna skall lyckas.

Jag tror som Per Wirén sa till mig en gång att skllnaden på en vinst och en förlust mellan 2 jämna lag handlar om:
1. Energi, laget med mest energi vinner oftast matchen.
2. Innre taktik, Individen måste använda sitt spelsinne och fatta rätt beslut på isen för att laget skall lyckas.
3. Yttre taktik, är förstås viktig i en lagsport, men en yttre taktik utan energi och innre taktik vinner inga matcher åt laget.

Jag vill även lägga till självförtroende under ordet energi, både lagets och individens. Självförtroende är en otroligt viktig faktor för att du som individ ska kunna prestera på din maximala nivå. Det är viktigt som tränare att försöka se alla i laget och hjälpa dom att höja sitt självförtroende, det är väldigt lätt som tränare att stjälpa en spelares självförtroende men väldigt viktigt att inte göra det.

Så sammanfattningsvis tror jag att vi som tränare kan ge och ta energi från spelarna under matcher och träningar, ge dom redskapen för att utveckla sin innre taktik under träningar och lära dom den yttre taktiken. Alltså kan vi påverka rätt mycket!
Men, det är upp till spelaren om han eller hon tar åt sig av kunskapen och vill lära sig eller inte och om dom är förberedda för att prestera på en hög nivå för att hjälpa sitt lag. Spelare som bara nöjer sig med lite och är nöjda som det är stjälper sitt lag, spelare som vill och känner en utmaning i att få göra sitt bästa för sig själv och laget hjälper sitt lag!

Tack för i kväll!
Fredrik Nygren

4 comments:

Anonymous said...

Mycket bra skrivet !!!!!

Anonymous said...

Tjenare Fredde.

Jag försöket följa din blogg så ofta jag kan, jag måste berömma dig för din ambition att hålla oss har hemma uppdaterade på ditt äventyr. Det du skriver senast är så otroligt viktigt, utan självförtroende funkar det inte. Och framförallt för de individer som kanske inte alltid får så mycket uppmärksamhet från sin tränare, det är så lätta att fokusera på de individer som tillhör toppen i laget och ”glömma” dom som just då ligger snäppet efter. Så häng i där över Du kommer att lära dig så otroligt mycket om hockey men kanske framför allt livet.

// Micke

Anonymous said...

Mycket klokt skrivet sonen. Puss

Anonymous said...

Imponerad över hur mycket energi du lägger på hockeyn och hur mycket erfarenhet du har trots din relativt ringa ålder. En 33-åring blev precis AIKs tränare i fotbollen. Om 8 år tror jag vi ser en 33-åring som tränare för DIFs hockeylag och kort därefter för Tre Kronor. Yes you can!

Kram