Wednesday, February 17, 2010

Rysk Coach!

Björn Ferry ville inte vara sämre än Charlotte Kalla och tog i dag Sveriges andra OS guld på 2 dagar. Fortsätter det i denna takt så kan det bli ett riktigt kul OS forsättningsvis också. Jag missade tyvärr Ferrys lopp då jag hade andra saker för mig, men har sett intervjuer med Björn som är oerhört underhållande. Han är en väldigt speciell individ, även hans tränare Wolfgang är en oerhört speciell individ.

Ett OS event jag hann att titta på i dag i alla fall var Rysslands match mot Lettland som var riktigt underhållande. Ryssland har ett så oerhört bra och underhållande lag på papperet som spelar en väldigt rolig ishockey att titta på. Det enda som inte stämde riktigt var powerplayet som garanterat kommer att bli bättre så småningom. Min dröm powerplay uppställning om jag var rysk coach skulle vara den som jag visar på bilden. Denna uppställning skulle nog de flesta lag ha svårt att försvara sig emot, troligtvis alla lag men förhoppningvis inte Tre Kronor.

Innan kvällens OS match så hade Team Marylands båda Peewee lag träning med sin svenske coach Fredrik. Under fysen så förberedde sig Peewee Majors med en videoanalys från den senaste matchen mot Washington Little Caps då vi förlorade med 5-4. På Torsdag möter vi dom igen i ett returmöte som betyder oerhört mycket för oss. En vinst där och vi är klara för slutspel, medan en förlust innebär att vi bara har en livlina kvar mot Hersey veckan därpå.

Peewee Minors däremot körde ett hårt fyspass och såg till att förbättra sig inför framtiden, då de förhoppningsvis kan spela ishockey på den högsta möjliga nivån, som College hockey, AHL och NHL.

Under ispasset så var jag själv på isen med 30 spelare, men jag älskar sådanna träningar på det är lätt att hålla alla i rörelse och se till att de får jobba hårt. Så det vart mycket skridskoåkning med puck i hög fart med mycket vändningar och svängar. Sedan vart det mycket 3 mot 3 övningar över hela isen, åt båda hållen samtidigt. Temat var puck possesion, där de skulle anfalla med puck kontroll och inte dumpa in pucken i zon. Även överlämningar, dropp och krosspassningar vart en del av övningarna.

Då säger vi god natt och börjar ladda för Sverige-Tyskland i morgon!
Sov gott!
Fredrik Nygren

No comments: