Thursday, February 4, 2010

Undervisa!


Vad är det egentligen vi tränare gör och vilket ansvar har vi?

Den frågan tänkte jag extra på i dag när jag pratade med Dan då han sa att han vill att jag jobbar här i sommar. Han sa att jag skulle vara på isen mycket och fokusera på att "Teach" och det är ju just det vi gör, undervisa, vi ska lära våra adepter att spela ishockey och utveckla dom. Vi har alltså samma uppgift och ansvar som en lärare. När man åker till en träning med detta i bakhuvudet så blir den vardagliga träningen helt plötsligt mer utmanande och roligare för dig som tränare. Om du ser varje träning som en ny utmaning att lära spelarna något nytt så kommer du utvecklas oerhört mycket.

Var även öppen för nya idéer och tankar, och våga prova nya saker. Se på dig själv som en konstnär som vill skapa något nytt och måste prova dig fram innan det blir bra. Ta åt dig av andra tränare från både ishockeyn men även andra sporter och försöka att hitta din egen väg. Vi har mycket att lära av varandra och ingen har alla svaren eller är komplett.

I bland stirrar vi oss blinda för mycket på planering av träningen också tror jag, som förut så planerade jag aldrig men har med tiden blivit bättre och bättre på det. Men i bland så struntar jag i planeringen och bara går ut och skapar, och det är då de nya idéerna sätter fart och de nya övningarna dyker upp i huvudet. När man sitter hemma framför skrivbordet så är det så lätt att låsa in sig på alla gamla övningar man har i sin pärm eller block, och det är inget fel med det men i bland mår man bra av nyheter.

Man måste samtidigt bygga upp en stor övningsbank och ett brett planeringsblock i sitt huvud för att klara av dessa spontan träningar. Man måste ha en tanke på vad man vill göra och vad laget och spelarna behöver träna på. Vad var mindre bra i den senate matchen och vad kan vi göra bättre till nästa match. På detta sätt håller man sig till en röd tråd samtidigt som man får plats för nya idéer.

Du vill att jag ska undervisa, men bara om sånt som hör till sitt. Men ska jag undervisa så ska det finnas tid att undervisa fritt!
Fredrik Nygren

No comments: