Friday, February 26, 2010

500!

Detta blir mitt 500e inlägg på bloggen sen jag började för snart 2 år sedan.

I morgon är det så dags för slutspel, vi ger oss av till Philladelphia klockan 13.00 och resan tar ungefär 2 timmar. Sen har vi ett möte på hotellet klockan 17.00 där vi ska gå igenom lite film och äta. Första matchen börjar 19.45 i morgon kväll mot Little Caps som kommer att vara riktigt revansch sugna efter den senaste matchen då vi vann med 4-3.

I går natt satt jag och pinade mig framför tv´n då Sverige förlorade mot Slovakien och efter matchen kände jag bara tomhet. Det kändes inte alls rättvist och att bo i ett främmande land som svensk gör att man får höra många kommentarer om att USA nu är bättre än Sverige osv. Man blir på något sätt mer patriotisk när man lever i exil än när man bor hemma, man får stå upp för sitt land och försöka övertyga folk om att det är underbart.

Efter matchen började jag med mitt nya uppdrag som jag utmande mig själv att utföra, vi får se när jag kommer att göra det men jag känner mig sugen. Det handlar om en utvecklingsplan för svensk ungdomshockey och vad vi kan lära oss av den nordamerikanska ishockeyn. Så jag skrev ner ett par punkter som jag kan bygga vidare på när jag får tid och lust. Självklart är jag mycket stolt över vår svenska utveckling och utbildning av spelare, men jag tror att det finns vissa saker som vi kan bli bättre på. På samma sätt finns det mycket som amerikaner kan lära sig av svenskar när det gäller ishockey också. Jag tror på en total hockey där man kan ta det bästa från varje kultur och anamma detta in till en stor och bred hockeyfilosofi. Jag är mycket för situationsanpassad ishockey där varje situation är unik och där spelarnas individuella tankar och beslut utgör händelserna i matchen.

Kvällen innehöll 2st träningar för min del och först ut var 98orna som fick spela mycket i dag då deras säsong nästan är över. 97orna däremot var tvugna att fokusera ordentligt då vi anpassade vår träning mycket efter slutspelet och våra motståndare i detta.

God natt!
Fredrik Nygren

2 comments:

Anonymous said...

Fredde, fantastiskt kul att följa dig och ditt liv i USA. Jag har läst alla 500 inläggen med behållning. När du har tid kan du roa dig med att jämföra dina inlägg från dina första månader och nu. Snacka om att du har växt! Få killar med ett sådant starkt intresse och passion får en lika stor och fin möjlighet att förverkliga detta, som du har fått, och du har verkligen tagit tilvara på varenda sekund, även när det har känts tungt och motigt....dåliga resultat, grinig föräldrar, trista kolegor. Hoppas du blir kvar så vi får läsa 500 ytterligare inlägg. Sköt om dig kompis.

PS. Rutan var tvungen att lägga av med hockey efter den svåra knäinfektionen han fick i julas som en konsekvens av slarv från sjukhuset efter operationen i somras :-(. Han har varit väldigt deppig, men har repat sig bra och ser fram emot att satsa på den kommande golfsäsongen.

Hoppas vi kan ses om du är hemma i sommar

Thomas A

Bobby said...

Kan bara instämma med Thomas.
Keep up the good work!

/Bobby