Sunday, August 31, 2008

Tugga knopp!


Tugga knopp= Ett annat ord för att bli bänkad eller vila under en match i hockeykretsar.
Då man i ren uttråkning av att inte få spela börjar bita på sin klubbas knopp.

Återigen var mamma här och hjälpte till med städning och fönsterputsning. Känns bra att allt börjar bli klart, men jag har fortfarande en hel del kvar!
Jag har till och med tappat räkningen på alla kartonger, men det kanske är ca 15-16 st.
I veckan blir det sista rycket, och jag skall försöka vara klar till Torsdag kväll, då Maria flyttar in på Fredag.

Sen vart det lite mat på Huddinge piszza butik med Tärnan som var skadad inför kvällens möte mellan Huddinge och Arlanda som slutade 5-2.
En rätt seg tillställning där Huddinge förde matchen, Arlanda kan dock bli bra i år om dom spelar ihop ett första lag och ökar kraven i laget. Men tyvärr tror jag att dom behöver ett par månader till på sig. Kul att se Ripan som var hetast i Arlanda för dagen, dock i en lite ovan roll som center.
I går vann Väsby mot Arlanda med 12-3 och gjorde enligt rykten en bra match, men då vilade Arlanda tydligen många spelare.


När jag vart A lagsspelare fick jag lära mig vad tugga knopp innebar, det var något riktigt jobbigt och otrevligt och jag lärde mig aldrig att stå ut med den psykiska påfrestning som det innebar.
Jag att tyckte tränarn var en idiot och att dom som fick spela inte var bättre än mig, samtidigt som jag hade det jobbigt själv så tyckte jag att det roligaste som fanns var att träna Flempans 91or tillsammans med Roger och Orre. Så jag gjorde ett val i livet att satsa på det istället.

Hade jag blivit bänkad som ung så kanske jag hade lärt mig att bita ihop och vända det till någonting positivt. En kompis till mig berätta om när han vart bänkad som 14 åring i en hel final på globen. Men han säger idag att han inte vill ha det ogjort, hade han fått välja i efterhand så hade han suttit kvar där och tuggat på sin knopp, för att han växte som människa.
Idag är han också tränare men har innan det spelat College hockey på en hög nivå i USA.

När jag väljer att vila en eller flera spelare så är det ett jobbigt beslut att fatta, men ibland känns det rätt för stunden. Jag hoppas att alla ni som blivit eller kommer bli (för jag tror förr eller senare så hamnar dom flesta i den situationen) det lär er att vända det till någonting positivt även om ni tycker som jag att tränarn är en idiot eller dom andra är sämre än dig själv.
Det viktigaste är att inte ge upp, då drabbar det bara dig själv.

Försök verkligen bita ihop och bestäm dig för att ändra på det, du måste ge dig själv en chans att göra ditt yttersta. Det mesta i livet handlar om att bestämma sig, samme kompis som vart bänkad i finalen i globen är övertygad om att alla hockeyspelare kan spela i NHL.
Han menar på att det bara är alldelles för få som vet vad som krävs och är villiga att lägga ner den tid och engemang som krävs för att nå tid.
Så även när det känns som tyngst, tro på dig själv och visa att du kan och att du vill!
Du måste hela tiden lära dig att tänka positiva tankar, det är bevisat genom forskning att positivt tänkande leder till större framgång inom idrotten.
De mest framgångsrika idrottarna har ofta en större psykologisk skicklighet, då de kan behärska både framgång och motgång på ett bra sätt.

Den som är envis vinner och den som ger upp förlorar.
Fredrik Nygren

1 comment:

Anonymous said...

bra skrivet freedde !
och tack för en trevlig dag också!
ska lägga mej nu godnatt !!!