Friday, November 25, 2011

Krokiga vägar!

Vad hände innan det som händer?

Hur såg jag på den personen innan jag kände den och vad tänkte jag på innan jag tänkte på en annan person? Vem saknade jag innan jag saknade dig?

Hur hade du sätt på mig om du hade stått på samma sida som jag? Hur hade dit prat låtit om vi satt i samma båt?

Vad hade du sagt om vi bara vann? Hade du ändrat din åsikt om vi förlorar?

Olika frågor som är svåra att besvara och ingen av frågorna hör egentligen ihop utan riktar sig till olika tankar och olika människor. Människor som vissa anpassar sig mer efter en situation och flyter med strömmen mer än andra.

Jag hade en hockeytränare en gång som hette Sockan, jag hade en bildlärare som hette PO dom tillsammans med flera hundra andra människor har varit med och skapat den jag är idag. Vi samlar dagligen nya intryck och människor runt omkring oss påverkar oss mer än vad vi tror. Därför är det små marginaler som avgör om vi lyckas med det vi tror vi vill lyckas med eller inte. Min mamma jobbar med människor och min pappa jobbar med idrott, är det en slump att jag älskar mitt arbete? Där jag både får utveckla människor och fokusera på min favorit sport?

Vill jag bli hockeyproffs ena dagen när jag är 11 år så kan jag lika gärna dagen efter bestämt mig för att bli rockartist, och det som kan ha ändrat mig är så lite som vad mina klasskamrater vill bli.

När jag var 5 år minns jag att jag ville bli tennis och golfproffs, fråga mig inte varför men jag hade nog sätt det på tv. Men när jag sedan började med idrott så vart det hockey och fotboll för det spelade en av mina då bästa kompisar Stefan.

Våra liv består av många vägval och vilken väg vi än väljer så blir det någon gång rätt för det kändes rätt för stunden. Ni som vill göra olika saker i era liv, gör det.

Jag ångrar att jag inte lärde mig spela gitarr när jag var yngre, eller att jag inte satsade hårdare på hockeyn, eller att jag inte tränade mer skateboard och att jag inte tog bättre hand om min första kärlek. Men livet är för kort att ångra saker, så passa på att göra det du vill just nu.

Men lita på folk som vill hjälpa dig och vill dig väl, för har du talang för något så kan du ångra dig i efterhand att du inte satsade mer på det. Jag vill hjälpa människor att inse detta, men människan måste få pröva sina vingar och slå bo där den trivs.

Men när jag som 13 åring hade bestämt mig för att sluta med hockey så ringde Sockan mig 4 gånger i veckan i 1 månads tid för att han trodde på mig och för att han inte ville att jag skulle ge upp. Jag lyssnade på honom och är evigt tacksam för det. Jag hittade då tillbaka till hockeyn och hade aldrig varit den jag är i dag utan det vägvalet.

Fredrik Nygren