Thursday, January 15, 2009

Lagkapten!


Jag har funderat ett tag på vad som krävs av en lagkapten eller en assisterande på ungdomsnivå i ishockey.

I mina ögon ska en lagkapten ha följande egenskaper:

1. En bra kompis.
Ska behandla alla på ett bra och bemötande sätt där han försöker vara ett stöd till alla spelare. Måste vara omtyckt och uppskattad bland lagkamraterna.

2. En hårt arbetande spelare.
Som alltid visar stort hjärta på isen och utanför, som aldrig viker ner sig och alltid gör sitt bästa oavsett vad både på träningar och matcher. Behöver inte alltid vara en av de bästa.

3. En ledare.
Mest på isen där han ska föregå med gott exempel och aldrig vika ner sig. Han skall även vara pådrivande till en viss gräns, där han stöttar och uppmanar de andra att jobba hårdare.

4. Respekt.
Det är viktigt att kaptenen är respekterad av resten av laget för att de ska kunna lyssna till honom den dagen han är tvungen att säga till om något är fel.

5. Visa känslor.
Mest positiva känslor där han kan muntra upp andra spelare på ett bra sätt. Men även visa starka känslor om något är orättvist eller stå upp för en lagkamrat!

Jag har säkert glömt många viktiga punkter men dessa 5 är de jag har funderat mest på!

I dag hade 97orna träning och där visade våran kapten mycket stort hjärta under de sista 10 minuterna när det var dags för skridskoåkning!

I morgon är det båda lagens tur att träna.

Vi hörs i morgon!
Fredrik Nygren

3 comments:

Anonymous said...

Det var bra egenskaper för en lagkapten! Jag håller med dig coach!
Här har det snöat idag.Mysigt! Imorgon ska Rob och tjejerna hälsa på deras nya dagis och sedan ska de vara med mig på jobbet ett tag.

Kramar i massor!

Svägerskan Sandra

Fredrik Nygren said...

Själv har vi det superkallt här borta! Hörde att det skulle bli minus 12 snart!
Usch!!

Anonymous said...

och vi har faktiskt -12 grader idag. Brrrrr