Wednesday, May 29, 2013

Hockey i Stockholm!

I dag hade alla ordförande och sportchefer i Stockholms klubbarna möte för att försöka att dra åt samma håll och få spelarna att stanna kvar i Stockholm istället för att söka sig utåt mot hockeygymnasier på landsbygden eller i andra storstäder i landet. Tidigt diskuterades varför de söker sig bort från Stockholm och inte väljer Djurgården och AIKs hockeygymnasier. Många var inne på månadslöner, fri utrustning och bra förutsättningar. Jag nämnde även skolan som en faktor om jag lyssnar till några 97or i Täby, SDE och Stockholm Syd. Då var det taggarna utåt från de större klubbarna och fnisset spred sig som en löpeld i salen ungefär som om någon har stammat på en redovisning i skolan eller tappat sin bricka i matsalen. Detta kunde knappast vara en anledning då Stockholms skolor var så mycket bättre än övriga Sveriges skolor.

Men var kommer då detta "rykte" i från då jag knappast skulle ha hittat på det själv utan har som sagt hört det från flera av spelarna och deras föräldrar. Jag tog upp det i enrum med högt uppsatta i båda klubbarna senare under kvällen och de förstod mitt resonemang och höll med om att det kanske är för dålig marknadsföring från deras sida.

För åker en spelare till Linköping, Modo, HV71 osv så får dom ett fruktansvärt bra intryck av hela verksamheten. Hur proffsigt allt funkar och avståndet till allt blir helt plötsligt minimal där skolan och hockeyn går hand i hand. Jag är övertygad om att både Djurgården och AIK har bra skolverksamheter men är man lika bra att marknadsföra den som Luleå, Färjestad, Brynäs osv? Hade man varit det så hade inte spelarna nämnt den som en orsak när man väljer bort Stockholmsklubben före en annan. Sen är jag helt övertygad om att skolan är en av flera orsaker, men funkar inte skolan så funkar sällan hockeyn.

Det kan självklart vara så att någon förälder fått för sig att en skola är dålig och spunnit vidare på detta resonemang och nämnt det för andra. Jag känner spelare i både AIK och Djurgården som tycker att den är bra så jag lägger ingen större värdering i orsaken. Fördelen som Stockholmsklubbarna har är ju att spelarna har nära till hemmet och trygghet till sina föräldrar och detta tror jag man måste jobba ännu hårdare på att marknadsföra. Sen behöver inte alla spelare gå till hockeygymnasium, det finns flera andra BJ lag att välja i Stockholm utöver AIK och Djurgården. Men de spelare jag diskuterar är de som bestämt sig för hockeygym och har möjligheten att välja mellan ett Stockholmslag och en annan klubb utanför.

Vi delade senare in mötet i Nord och Syd Stockholm och utbytte idéer och tankar om hur vi skulle få fler spelare till sporten och hur samarbetet skulle se ut mellan klubbarna. Ett bra initiativ från förbundets sida och mycket åsikter lyftes fram men inget bestämdes. Jag tror absolut att det behövs flera möten som dessa för att stärka distriktet och få flera spelare att fortsätta med ishockeyn och att få flera barn att välja sporten framför andra.

I morgon blir det en golfrunda med min amerikanska vän Bill sen har vi tränarmöte i Täby på kvällen där vi ska dra upp våra riktlinjer för framtiden och hur vi ska jobba för att bli ännu bättre.

Fredrik Nygren


No comments: