Monday, July 13, 2009

Veine Franzén!


Veine Franzén som under 40 år har arbetat som ishockeytränare i Flemingsberg har nyligen avlidit. Jag vill passa på att hylla och hedra Veine för allt han har gjort för barn och ungdomar som har velat spela ishockey.

För Veine var alla värda en chans att få spela ishockey oavsett ålder, kön eller kultur. Jag minns när det kom ner barn i 12 års åldern från höghusen i Flemingsberg och ville lära sig spela ishockey. Även om de aldrig hade stått på ett par skridskor så var dom värda en chans att försöka och Veine gav inte upp utan tjatade på om ytterskär. Han lät dem träna extra och gav dom bra grunder för att lära sig och bli bättre.

Veine var en otroligt duktig skridskotränare som jag fick möjligheten att jobba tillsammans med i blandannat Flemingsbergs Team 94 och även om vi inte alltid kom överens så fick jag lära mig otroligt mycket av honom och är evigt tacksam för det. Jag har mycket att tacka Veine för att jag har lyckats så bra med mina egna tränaruppdrag, och det är med en klump i halsen som jag skriver detta.

Vila i frid Veine!
1934-2009
Med respekt,
Fredrik Nygren

3 comments:

mamma said...

Det var fint skrivit Älsklingen!

Anonymous said...

...klump i halsen och även tårar fick jag...
Kommer aldrig glömma Veine!
PS. Lånade Veines bild till min blogg http://blog.bahnhof.se/wb703248 (hoppas det är OK).
Ses, Andrej Pierow

Anonymous said...

lasa hela bloggen, ganska bra