Friday, April 29, 2011

Ett svar!

Jag fick en intressant frågeställning på mitt inlägg "Nu flyger vi" och jag väljer att svara med ett blogginlägg:

Hypotetisk fråga;
Om man är av åsikten att sin egen Mr. Miyagi inte ser storheten i mig som individ och man tycker att Mr. Miyagi krediterar inte mig tillräckligt mycket, ska man då bara finna en ny Mr. Miyagi att knyta an till? Om min egen Mr. Miyagi väljer att söka nya utmaningar och äventyr (tänk lagbyte, klubbidrott..) bör jag då följa efter min Miyagi?

Frågeställningen är intressant ur perspektivet om, och bör man, byta klubb efter vad som behagar?

Här kommer mitt svar:

Det finns många fall där tränare och spelare inte kommer överens och i dessa fall så är det bäst för båda parter om någon av dessa byter miljö om det inte går att lösa efter ett samtal mellan personerna. Är de flesta i laget nöjda med tränaren så är det bäst om spelaren byter, men är det tvärtom så är det bättre om tränaren byter.

Alla har ett fritt val att byta så som hockey Stockholm är uppbyggt och vantrivs man med sin idrott och tvingar sig själv att gå dit även fast man inte vill så ska man ju verkligen inte fortsätta. Men sen är det viktigt att se sig själv i spegeln och se vad som ligger till grund för sitt missnöje?

Alla kan heller inte ha samma relation till sin tränare och det kommer alltid att finnas de som har en bättre och sämre relation till tränaren i ett lag. Men det blir ohållbart den dagen man inte ens kan prata med varandra och har det gått så långt så är verkligen ett miljöombyte på sin plats.

Tycker man att man får för lite uppmärksamhet och känner att man är bättre än vad tränaren tycker så är det ju viktigt att motbevisa för tränaren att man ska får mer uppmärksamhet och mer förtroende och det gör man ju på bästa sätt genom att prestera varje gång man får chansen. Ska man byta tränare eller lag så är det ju viktigt att man byter till ett lag där man vet att tränaren har ett stort förtroende för mig som individ och det kan ju vara väldigt svårt att veta på förhand. Men förtroende är något man bygger upp och något man förtjänar, man känner när manhar någons förtroende och det är något som man växer av, men det är viktigt att leva upp till det och ta det på rätt sätt.

Det handlar även väldigt mycket om roller och vilken roll man har i gruppen och var man har placerat sig själv i för roll. Skiljer sig spelarens bild av sin egen roll med tränarens så kan det även där bli oklarheter och missnöje hos båda parterna, men detta går oftast att lösa med ett samtal. Resten av lagets bild av sin medspelares roll är också otroligt viktig och lever spelaren inte upp till den så stöter han/hon ofta ut sig själv ur gruppen. Accepterar man inte gruppen som individ eller om gruppen inte accepterar individen så är det kanske dags att byta miljö för allas bästa. Tränaren och lagets förväntningar på dig som individ sätts ofta efter ditt vanligaste beteende, så hur du är mot andra betyder otroligt mycket för din överlevnad i gruppen.

Man ska idrotta för att man själv vill och ska man orka idrotta på en hög nivå och lägga ner nästan all sin tid på det så är det viktigt att man trivs och har roligt. Livet är för kort för att gå runt och vara missnöjd och besviken på andra för att det inte funkar för mig som individ. Man gör ett eget val var man vill utöva sin idrott och har man funnit en Mr Miyagi som tror oerhört mycket på mig som individ så har jag definitivt gjort min idrott till något roligare och mer motiverande att gå till. Mr Miyagi betyder inte allt, men har är definitivt ett stort hjälpmedel för mig som individ.

Tack och hej!
Fredrik Nygren

1 comment:

Anonymous said...

Denna artikel var mycket intressant, särskilt eftersom jag letade efter tankar om detta ämne i torsdags.