Wednesday, April 27, 2011

Nu flyger vi!

Vill du lära dig att flyga så måste du pröva dina vingar. Se om de håller och misslyckas du så måste du pröva igen. Du har bara en chans i livet att lära dig så det kommer att krävas oerhört mycket tid och kraft men vill du verkligen så kommer du att lyckas.

När andra tycker att du är en dåre för att du gör det på ditt eget sätt eller för att du lägger ner så oerhört mycket tid på det du vill, så måste du koppla bort dem och fortsätta att öva. Du måste hitta de bästa redskapen och den bästa läraren för att underlätta din träning och när läraren ser kunskapen i dig och vill satsa på dig så måste du ta chansen. Oavsett vart redskapen eller läraren befinner sig så måste du kanske offra mer tid för att finna dem. Karate Kid fann Mr. Miyagi och vart en karate mästare, vill du lära dig att flyga så får du finna din egen Miyagi som kan hjälpa dig mot din resa upp i det blå.

Miyagi kommer att ställa krav på dig och vill du inte själv flyga så kommer du aldrig att göra det. Men lägger du ner din tid och kraft så kommer Miyagi att finnas där för dig i vått och torrt. Visar du ditt förtroende för honom så kommer han att göra allt i sin makt för att du ska lyckas.

Vi drömmer om olika saker här i livet och vill vi så kan vi lyckas uppfylla dem eller åtminstone komma väldigt nära. Jag ville bli ett spelande hockeyproffs när jag var barn, men jag satsade inte tillräckligt mycket på det och fann aldrig min egen Mr Miyagi. Eller så gjorde jag det, men var för dum för att förstå att det var han. Jag hade nog aldrig känt ett så stort förtroende från någon tränare förut men på grund av yttre faktorer som längre resväg och färre nära vänner så vart min tid med honom väldigt kort, ett beslut som jag många gånger i livet har ångrat lite grann. Men i stället så tog det bara några år innan jag insåg att jag skulle få bli en Miyagi åt andra, en sådan person som brann för att hjälpa människor att uppfylla deras drömmar. Det var min uppgift här i livet och jag fick lägga alla andra drömmar åt sidan. Jag är glad och stolt över mitt beslut och känner till viss del att jag har kommit ganska nära min barndomsdröm.

Jag vet att jag aldrig kommer att lyckas med alla, men att få jobba med människor som verkligen vill något är helt fantastiskt. Många kommer att tycka att jag är fel Miyagi för just dem men förhoppningsvis så kan några se mig som en bra lärare och vägledare som passar dem.

You can do it,
Fredrik Nygren

1 comment:

Hockeyprofeten said...

Hypotetisk fråga;
Om man är av åsikten att sin egen Mr. Miyagi inte ser storheten i mig smo individ och man tycker att Mr. Miyagi krediterar mig tillräckligt mycket, ska man då bara finna en ny Mr. Miyagi att knyta an till? Om min egen Mr. Miyagi väljer att söka nya utmaningar och äventyr (tänk lagbyte, klubbidrott..) bör jag då följa efter min Miyagi?

Frågeställningen är intressant ur perspektivet om, och bör man, byta klubb efter vad som behagar?