Monday, December 20, 2010

BJ match!

I går kväll var det match i Div.2A i J18 seriern och Täby mötte Sollentuna. Jag var med Sebastian och coachade och reflekterade över hur 7st spelare i Sollentuna hade blåa hjälmar och resten vita. De som hade blå hjälmar var tydligen spelare från Elitlaget som går ner i Div.2 och förstärker. Jo ni hörde rätt, de hoppar altså inte bara ner en serie utan 2 serier där de går in och "dominerar". Dessa blåhjälmar fick dessutom mot oss spela varranat byte hela matchen och ändrade matchbilden helt till Sollentunas fördel då det var blåhjälmar som gjorde alla 5 mål i 5-3 vinsten över oss.

Då kan man fråga sig hur regelverket kan tillåta detta? Tanken är nog att de som inte riktigt platsar i Elitlaget ska få gå ner och spela matcher i Div.2, men som Sollentuna i går så var det nog inte den tanken som slog dem när de tog ut laget. De hade nämligen tagit med skytteligaledaren i Elitlaget + några till riktiga toppsspelare.

Jag förstår Sollentuna på det sättet att de säkert vill ha upp sitt andra lag i Div.1och därför toppar upp i Div.2 med Elitspelare. Vi då som inte har några Elitspelare i den åldern, hur ska vi ha en chans att gå upp när vi möter sådanna lag? Vi hade i stället med 8st 96or som tillförde en hel del, men det räckte inte ända fram även om vi var väldigt nära att kvittera innan de gjorde 5-3 i tom kasse.

Jag tycker att denna regel måste ses över på något sätt så att den inte går att missbruka på deta sättet som skedde i matchen i går kväll.

Fredrik Nygren

5 comments:

Anonymous said...

En som såg matchen och va med och inte stog och sov.. från läktarn och enligt protokollet..så spelade blåhjälmar 2-3..sen va det sex blåa hjälmar,men dina mattekunskaper verkar inte va på topp så det är okey;)så allt du skriver är inte riktigt sant..

Fredrik Nygren said...

Hej du anonyme.
Efter att återigen ha granskat prottokollet som jag kan scanna och skicka till dig om du vill så gjordes 4a mål av Blåhjälmarna och ett självmål som kom från ett skott av en vit hjälm. (Så där hade jag fel.) Sedan hade SHC 6st blåhjälmar och även en målvakt som tillhör elittruppen så därför skrev jag 7st blåhjälmar även om hans mask inte var blå.

God Jul!

Fredrik Nygren said...

Ps. Mina mattekunskaper är väl lika vassa som dina svenskakunskaper. Ds :)

Anonymous said...

Det är väl ungefär som Täby gör mellan sina div 1 och 2-lag??

Anonymous said...

Jag räknade och fick det till 7 blåa hjälmar, men jag kanske såg dubbelt på någon.
Förrutom några byten, när Sollentuna ledde som mest, så tyckte jag det var mest blå hjämlar på isen, en femma blått och nästa två blå och tre vita.
Jag var imponerad när en 96-femma klarade sig så bra mot en femma BJ-elitspelare, som det var i flera byten :)
/Ingrid E