Monday, April 26, 2010

97 hockey

Både i dag och i går var jag och tittade på ishockey på stora
mossen i stockholm där den årliga select tuneringen äger rum. I år
var det dock bara träningsmatcher då tuneringen hålls i Riga.

Jag var nyfiken att se matcherna då 97or från både Sverige och USA
var på plats och jag fick äntligen se skillnaden som jag har
diskuterat innan på plats. Nu är ju inga av dessa lag egentligen
"super lag" på det sättet att dom har samlat dom bästa spelarna
från en region eller ett land som tex landslag eller tv pucken. För
att här har många spelare inte råd att deltaga samt kanske inte
fått en förfrågan eller helt enkelt valt att tacka nej. Men helt
klart är att det är väldigt duktiga spelare som är med.

Svenskarna är som vanligt lite mer tekniska och gillar att ha mycket
puck medan amerikaner och kanadensare spelare en snabbare och mer
fysisk hockey där även taktiken blir mer avgörande i matcherna. En
tydlig skillnad kan man se i powerplay och boxplay där translanterna
kommit mycket längre.

Amerikanerna är även större över och väger tyngre än vad
svenskarna gör.

Jag hade 3 spelare på besök varav en har spelat för mig i Team
Maryland under 2 säsonger. De andra 2 har spelat i Little Caps, men
har varit med på mina camper och jobbat med mig under privat
lektioner. Det var verkligen kul att se alla 3 här på svensk mark och
dom verkade gilla Sverige.

Sincerely,
Fredrik Nygren

No comments: