Thursday, January 10, 2013

Gäst krönika!

Det kom ett mail från Peter Pettersson i Arlanda som frågade om jag ville publicera hans tankar och funderingar i den domardebatt som blir större och större för var dag som går. Domare och förbund som pratar om noll tolerans medan spelare och ledare blir mer och mer frustrerade över ytterst märkligt bedömda 10 min utvisningar. Senast i dag fick en spelare i Täby U15 en 10 min utvisning för orden: "Skojar du eller?" 


Rätt eller fel? Här kommer Peters tankar. 


"Respekt.

 

Den här säsongen har riktlinjerna varit (precis som alltid) respekt mot domarna.

Jag har alltid fått lära mig att respekt får man inte den förtjänar man.

Den stora frågan är då hur man skaffar sig respekt?


Domarnas svar är tydligt på den frågan, 10 min abuse är vad som ger respekt.

När en lagkapten påpekar för domaren att det faktiskt var offside får han snabbt frågan "ifrågasätter du mitt domslut" kaptenen svarar ja och tian är ett faktum. Ett annat exempel är en kapten som påpekar att tekningen borde vara utanför zon då motståndarnas backar åkt ner till målet för att delta i situation efter avblåsning, tian är åter ett faktum.


Det här inlägget rör långt ifrån alla domare då det finns många väldigt duktiga grabbar och tjejer som hjälper både spelare och ledare genom många tuffa och roliga matcher. Tyvärr är det dock  ett faktum att det även finns allt för många som helt saknar känslan för sporten som man behöver.


Allt för få domare har insikten att varje match kan vara skillnaden mellan en landslagsplats eller inte. Varje match kan vara just den matchen som scouten för det gymnasiet som jag vill komma in på sitter på läktaren.

Självfallet ska inte domarna behöva ta personangrepp och liknande men en spontan reaktion från en hormonstinn tonåring bör man kunna ta annars bör man fundera över vad man gör på isen. 


Ungdomsidrott handlar om att utbilda spelarna för framtiden och där har domarna ett stort ansvar som allt för få tar på det allvar som det borde göras.

Om en domare har en dålig dag så kan man inte göra något åt det men den attityden som många domare har är under all kritik. Jag accepterar att spelare, ledare och domare gör fel men attityden "jag gör aldrig fel" måste bort. Om domarna kom in i varje match lika taggade som spelarna och med målet att alltid göra sitt allra bästa skulle jag inte behövt skriva det här inlägget.


Hett tips till alla domare; ta er tid att kika in i omklädningsrummen innan matchen och säg hej till spelarna som du strax ska ha på isen. Ta någon minut med respektive lags tränare och berätta dina förväntningar om matchen. Se till att ditt team kommer taggade ut på isen och det allra viktigaste, ha roligt.


Det kommer säkerligen inte fungera varje gång men jag garanterar att det i många fall ger er en lättare uppgift på isen.


Mitt svar på frågan hur man får respekt;

Ge spelarna, ledarna och framförallt sporten den respekt domförtjänar så kommer dom respektera dig.


Med hopp om en bättre framtid,

Peter Pettersson Wings HC, Videocoach, tränare och f.d. domare"

No comments: