Tuesday, October 4, 2011

Väldigt bra!

Ovan ser vi Stockholms Ishockeyförbunds inbjudan till en domarutbildning på Torsdag i samband med NHL Premiären i Globen i helgen. Detta är ett väldigt bra initiativ av arrangörerna och jag blir glad när jag ser den. För hur ska domarna hänga med i utvecklingen som den svenska ishockeyn går emot om de aldrig får influenser från Nordamerika. Nästan varenda lag i Sverige samt Tre Kronor vill spela en snabbare och mer transatlantisk ishockey där hockeyn både blir snabbare och tuffare. De får influenser från NHL och nordamerikansk junior och pojkhockey.

Men hur lätt blir det egentligen för domare när helt plötsligt alla lag spelar aggresivare med information från förbund och landslag på hur man ska checka och så vidare. Många domare lever kvar i den gamla "hederliga" svenska ishockeyn där knappt några tacklingar utdelas och lagen väntar ut varandra i mittzonen. Där den bästa ledaren är den som står tyst en hel match och håller masken och aldrig höjer sin röst, han ska bara stå där och iakta sitt "självspelande" piano.

När ska vi lära domarna att döma efter de nya kraven och den nya ishockeyn som även innebär en högre ljudnivå och hur kan vi förvänta oss att de ska göra det när ingen har berättat hur de ska döma, precis som vi tränare och spelare har fått lära oss hur vi ska spela. Jag säger absolut inte att domarna ska behöva ta emot skit från ledare och spelare för det tycker jag inte om, men om en spelare, ledare eller förälder skriker "HEJ" vid en missad slashing eller liknande så är det inte riktat till personen under den randiga tröjan utan till just domaren och hans uppgift att se till att lagen håller sig inom regeleboken. Precis samma "HEJ" hade förekommit om en ficktjuv hade snott en handväska på stan och sprungit.

Ja, jag vet att domarna i NHL är välbetalda och kan ta emot klagomål på ett annat sätt än vad juniordomare i sverige ska göra. Jag säger absolut inte att vi ska ha det klimatet i svensk juniorhockey som vi har under NHL matcherna och ni som sätt HBO 24/7 vet vad jag pratar om. I NHL tar domarna emot ord som "Fuck" och "Stupid" från spelare och ledare och det ska vi absolut inte ha i svensk ungdoms och junior hockey. Men om en domare från NHL kan lära en domare här att inte ta åt sig av kritiken så kan även en svensk domare då och då acceptera ett "HEJ" om han missar en situation.

Därför är detta i mina ögon helt fantastiskt att Stockholms pojk och junior domare får chansen att höra från NHL domarna vilket klimat de är vana att döma i och kan få vissa tips och råd. Det kan vara allt ifrån hur man ska hantera en jobbigt ledare eller spelare eller hur man hanterar ett misstag och hur man kan tänka för att placera sig bättre i olika situationer på isen. Hur viktigt det är att få bort tacklingar mot huvudet men även att fina och hårda tacklingar är positivt för laget.

Jag hoppas helt enkelt att de får lära sig mer av den Nordamerikanska hockeykulturen som vi spelare och ledare har fått tagit del av men där domarna inte har fått den information de behöver.

Fredrik Nygren

2 comments:

Anonymous said...

Well said, as usual. Excellent blogg!

Anonymous said...

Hallå där, jag älskar din blogg fredriknygren.blogspot.com. Är det något jag kan göra för att få uppdateringar som ett abonnemang eller nåt? Jag beklagar att jag inte är bekant med RSS?