Wednesday, February 12, 2014

Nomineringar!

Har ni också lagt märke till det nya fenomenet "ölnominering" på Facebook? Det går ut på att man ska dricka en öl på film och sedan säga tre namn som måste dricka en egen öl på 24h. Klarar man inte detta så blir man skyldig den som nominerar en platta öl.

Jag förstår tanken med "spelet" och visst har jag skrattat åt några Facebook filmer på galna människor. Det jag dock tycker är väldigt sorgligt är hur spelet sjunker i åldrar där nu folk födda 98 lägger upp filmer på sig själva när de sveper en öl, då en äldre person har nominerat dem och då blir det svårt att stå emot grupptrycket.

Jag skriver om det här för att jag är vän med väldigt väldigt många hockeyspelare på Facebook. Både yngre och äldre och både kända och okända. Det som har gjort mig ledsen är när ett fåtal duktiga yngre spelare har hakat på trenden. Men det som samtidigt gör mig glad och hoppfull är att ingen känd och duktig spelare har lagt upp någon film trots alla nomineringar de har fått. Då tänker de till och inser att de är offentliga personer inom sin idrott och att idrott och alkohol faktiskt inte hör ihop.

All heder till två elitspelare varav en spelar i Djurgårdens A-Lag. Dessa två spelare la upp sina filmer men med helt andra budskap än att svepa en öl. Den första sa att jag struntar i detta spel och bjuder gärna den nominerade på en platta öl i stället och den andra spelaren ställde undan ölen och svepte en glas apelsinjuice istället!

Våga stå emot grupptrycket och gå er egen väg!

Fredrik Nygren

No comments: