Thursday, February 7, 2013

Lägg ribban på rätt nivå!



När vi tävlar och utför en idrott så är det viktigt att vi lägger ribban på rätt nivå. Hade vi kunnat bestämma så skulle den ju självklart vara på samma höjd som Stefan Holm eller Patrick Sjöberg när de var som bäst. Men vi måste vara realister också så att vi får en sporre och känner ett behag i våran vardag.

Har vi som lag satt ribban på att vi ska slå serieledarna Djurgården stort i U16 serien när halva laget består av U15 spelare så är nog ribban lite för hög även om vi i våra bästa stunder kan hålla emot och nog lyckas slå dom om allt studsar våran väg och alla spelare lyckas göra sitt absolut yttersta just i den matchen. I går mötte vi detta lag och lyckades hålla emot i ca en halv period innan misstagen kom och en olycka kommer sällan ensam så det vart 4 mål på en gång i bland annat 3-5 spel. Men där någonstans gav vi som lag mer eller mindre upp försöket att hoppa lika högt som Sjöberg även om vi lyckades hålla jämna steg med Djurgården i resten av matchen.

Om du som spelare har fått pröva på att spela med äldre spelare eller i en högre Division än den du vanligtvis spelar i och faktiskt kanske gjort det riktigt bra, ska du då sätta ribban på det laget eller ditt eget lag i din egen ålderskull. Någonstans mitt emellan tycker jag till att börja med. Sikta högt men glöm inte att du i en tävling oftast även måste komma över din "normala" höjd för att ha chans att vinna. Glömmer du bort att du måste prestera på din just nu rätta nivå så kommer tyvärr det påverka din prestation och chanser på den högre höjden.

Sätter jag ribban på det äldre laget och inte får spela så mycket där utan kanske får sitta på bänken mycket men tycker fortfarande att det är rätt höjd på ribban för mig så kommer jag att må dåligt. Jag kommer att tappa självförtroende och försämra mina prestationer på alla höjder, men om jag sänker ribban lite grann igen och börjar hoppa på en realistisk höjd så kommer självförtroendet tillbaka och jag kan försiktigt börja jobba mig uppåt igen. Då blir den sky höga höjden en bonus som ger mig självförtroende i stället för att stjälpa mig i det långa loppet. Jag är medveten om att jag klarar av det när allt stämmer men är ödmjuk och visar att det är resultatet av en bra prestation av mig på min just nu rätta höjd.

Fredrik Nygren


No comments: