Thursday, February 21, 2013

99 slutspel!

I dag var jag med Täby 99 i båset när de spelade den första slutspelsmatchen mot Nacka HK. Denna match stod mellan de 2 femmorna från respektive Div.1 serier och skulle på förhand bli väldigt jämn.

Nacka tog ledningen nästan direkt på en kontring, men Täby var riktigt bra i första perioden och tröck på för fullt framåt. Detta tryck innebar även 2 mål framåt och en tvåmålsledning i paus.

I den andra perioden kom Nacka igen lite, men nu var det vår tur att kontra in mål. 4-1 slutade matchen och det var en riktig arbetsseger.

Det är inte alltid lätt att jobba i en ungdomsförening, men det är för det mesta väldigt kul att få hjälpa alla kämpande hockeyspelare mot sina drömmars mål.

Tyvärr finns det krafter som bara gnäller och ser ner på allt och alla i en sådan förening. I vårt fall är det en "härlig" fritidschef som tycks avsky både barn och sporten ishockey. Idag gick det över gränsen när jag efter en vänlig fråga på mail fick smaka på ett personligt angrepp från denna så kallade chef.

Här kommer hans citat:
"Jag litar mer på min personal vad som händer på anläggningen, du har ju inte visat att du har något omdöme i andra sammanhang vad beträffar ordningsregler och hänsyn på anläggningen."

Detta efter en fråga på om det var ok för hockeyspelare att använda den allmänna isytan utanför ishallen utan klubba och puck.

Jag förklarade för honom att jag varje dag jobbar med att förbättra spelarnas respekt gentemot vaktmästare och övrig personal i anläggningen och även alltid städa efter sig.

Men denna fritidschef har fått för sig att vi tränare med mig i spetsen medveten utför vissa handlingar: Skrämmer iväg barnfamiljer från den allmänna isytan, medvetet förstör isen genom att inte flytta däck så att vaktmästarna ska få mer att göra, medvetet skräpar ner i anläggningarna och säga åt våra spelare att detta är ok.

Dessa anklagelser kommer alltid via mail med anklagelser och påhopp på olika tränar individer samt hot om att spelare ska få byta om på läktaren.

Ja, som sagt så är det inte alltid lätt att jobba i en förening med människor som dessa.

Fredrik Nygren

No comments: