Monday, September 27, 2010

Till er!


Jag minns vad Per Wirén sa till mig en gång. Fredrik, vi hockeytränare jobbar dygnet runt. Jag minns just de orden för att de verkligen stämmer, det är alldeles för ofta man vaknar upp mitt i natten sömnlös och funderar eller oroar sig för saker som har hänt eller kommer att ske i jobbet (hockeyn). Jag minns även att samme kloka karl sa till mig att det är omöjligt att göra alla nöjda, det går bara inte. Då syftade Per på föräldrarna till spelarna som alltid kommer att mäta sin nöjdhet i sonens insats eller speltid. Men jag har insett att man kan göra spelare i ett lag nöjda om man ger dom ett förtroende och uppmärksammar varje individ i ett lag. Spelarna måste få känna sig sedda och måste ha roligt när dom utför sin idrott annars orkar dom inte.


Jag har insett att man som tränare måste göra någonting som är roligt eftersom spelarna kommer och tränar 6 dagar i veckan och får under varje pass jobba under otroligt höga krav även om man ligger längst fram eller längst bak nivåmässigt i laget. Alla spelare i ett lag kommer inte att nå hela vägen, men vi kan ge de som vill dit rätt förutsättningar och redskap för att komma dit och sen är det upp till dom själva.


Den energi och det drivet som vi ger spelarna och som spelarna ger oss är en ömsesidig respekt som höjer alla inblandade. Skulle man komma till en träning och se detta så skulle man inte bli lika förvånad när man ser en match med våra lag. När den energin följer med till matcherna så ekar det i ishallarna i landet och många rycker på ögonbrynen och tänker att det är ju bara en hockeymatch. Helt rätt, det är bara en hockeymatch men den betyder olika mycket för olika människor och man kan utföra den med olika mycket energi. I bland går det över gränsen och då får alla inblandade stå för sina misstag och gå vidare.


Jag som har sett och följt Ovechkin på nära håll som är världens just nu bäste hockey spelare vet att trots all skit han har fått tagit genom åren så finns det ingen som kan ändra honom. Han är bäst för att han är den han är och inte försöker vara någon annan. Däremot är han snabb med att erkänna och inse sina misstag och som sagt dom sker för att han spelar med en sån otrolig energi och glöd som ingen annan besitter. Han sticker ut från mängden och det sticker i ögonen på folk.


Sen jag började som tränare 2002 så har det tagit upp det mesta av min tid och jag har tappat många kontakter och relationer på vägen. Men jag älskar det så mycket även om jag som sagt jobbar och tänker hockey 24 timmar per dygn. I dag blev jag så glad när jag kom ner till hallen och ser att 45st spelare från Team 96 och 97 har tagit sig till träningen och sliter i 3 timmar för att dom älskar sin idrott lika mycket som jag. De är där för att de vill och det stärker mig och ger mig mer kraft i mitt arbete.


Jag är så oerhört stolt och glad över er spelare i dessa två lag för att ni är så oerhört starka och fina människor som orkar kämpa så hårt som ni gör.


God kväll,
Fredrik Nygren

2 comments:

Marcus said...

ABSOLUT sant! Hockey är underbart just för att det skapar så mycket känslor. Utan den energin skulle det vara en helt annan sport! Den sporten skulle inte roa mig iaf.

Anonymous said...

Fredrik, du har så insiktsfulla tankar och kan också formulera dom i ord. Kul att läsa!

Du har nog helt rätt när det gäller föräldrar, i ett lag på 35 spelare finns det säkert 70 olika föräldraåsikter vad som är rätt och fel. Men det viktiga är ju att killarna gillar sin idrott och får möjlighet att utvecklas efter sin vilja och förmåga.

Ingrid E