Wednesday, September 8, 2010

ADHD!

Är det bra att ha "damp" som hockeyspelare? Jag skulle vilja påstå det och jag skulle även vilja påstå att 2 av världens bästa hockeyspelare har vissa drag av det, en hade nummer 21 när han spelade och en har nummer 8.

Om vi använder Damp som ett annat ord för ADHD (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) så är det en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning där man kan ha koncentrationssvårigheter och svårt med socialt samspel, men inteligensen är dock inte påverkad. Tvärtom kan människor med ADHD ofta vara väldigt smarta.

Det som får mig att tro att dessa hockeyspelare har det och att det är en fördel på isen är det faktum att många människor med ADHD ofta är väldigt impulsiva och Hyperaktiva. 21an har jag aldrig träffat, men hans sätt att spela ishockey visar tydliga drag av detta. 8an däremot har jag träffat flera gånger och kan verkligen intyga att detta stämmer in på honom både på och utanför isen. Men det är ju samtidigt det som gör honom så bra, att man aldrig vet vad som ska hända och att han går på högvarv i varendra byte och kokar av energi.

Många kallar honom galen och det kanske stämmer, men samtidigt gör det honom till en fruktansvärt duktig hockeyspelare.

Behöver man ha en bokstavskombination för att bli en bra hockeyspelare? Absolut inte, och det finns fler spelare i NHL som inte har det än dom som har det. Så fortsätt att kriga på oavsett om du är impulsiv och hyperaktiv eller inte.

Jag säger som Kent i VM 97, "Häv i väg pucken till Peter!"

Fredrik Nygren

No comments: