Sunday, November 4, 2012

Kvartsfinal i Folke Filbyter!

Enligt hörsägen så var cupledningen varnad för Täbys "aggressiva och fula" spel inför cupen så att de var tvungna att ha 4a domare inför vår sista gruppspelsmatch. Men tydligen var vi inte så pass fula att vi har fler utvisningar än de lag där samtalen kom ifrån, tvärtom så har det ena laget som "varnade" många fler minuter än oss.

Det har varit riktigt bra domare här i Linköping och jag måste berömma både cupledningen och domarna för ett jätte bra bemötande och en öppen och tydlig dialog mellan domare, spelare och ledare.

Varför har då folk fått för sig att vi spelar fult? Antagligen för att vi spelar hockey med en otroligt hög fart där vi hela tiden stressar motståndarna när de har pucken. Det uppfattas nog som väldigt obehagligt och energiskt utifrån.
Både ryssarna och finnarna i cupen vill dock och tycker det är roligt att möta oss.

Jag blev glad när jag fick träffa min gamla adept Jesper Pettersson i dag. Jesper är en av Sveriges just nu mest lovande backar och kommer vara med på nästa J20 landslags turnering i Sundsvall. Han har ett A-Lagskontrakt med Linköping och spås en lysande framtid. När Jesper var yngre uppfattades han i landet lagom som väldigt energisk och jobbig på isen. Man hatade att möta honom men älskade att ha honom i sitt eget lag. Han spelade på gränsen och ville alltid vinna till varje pris. Han grät öppet när vi förlorade och jublade högst när vi vann. Skulle jag eller någon annan försökt tagit ur honom detta när han var 12 år så hade han inte varit den han är i dag. Du är en underbar person och fantastisk spelare Jeppe, fortsätt att vara den du är.

Det finns människor som ger energi och det gör verkligen Jeppe. Sen finns det människor som suger ut energi och jag har träffat sådana människor sorter också i dag och tro mig att det var mycket roligare med det första. Det andra soppar vi under mattan och lämnar åt någon ond trollkarl i filmerna om Harry Potter.

4 vinster och 2 förluster har tagit oss till en andra plats i vår grupp och imorgon möter vi 3an (Donbass) i den andra gruppen i kvartsfinal. Övriga kvartsfinal lag är: Silver Lions, Linköping, Sde, Malmö, Rögle och Espoo Blues.

Håll tummarna fungerade inte sist så vi provar denna:

"Cross your fingers"

Fredrik Nygren

No comments: