Friday, May 18, 2012

Det kunde varit jag.

I dessa tider när Tre Kronor har åkt ut VM för tidigt så är det lätt att skylla allt på tränaren. Jag tänker inte ställa mig upp och stämma upp i denna kör även om Tre Kronor står mig lika kärt som för alla andra.

Jag vet att Mårts gjorde sitt bästa för att vinna gårdagens match och alla tränare vill vinna.

Så jag tänker inte skylla förlusten på hans delvis underliga coachning under gårdagens match där spelare som inte hade spelat på ungefär 7 min, fick komma in med 40 sekunder kvar. För det kunde ha varit jag som hade gjort samma sak i någon av mina matcher och vi som tittar på vet inte vad tanken med det var.

Jag tänker heller inte skylla på enkla misstag från samma spelare gång efter gång och att dessa spelare sedan fick fortsatt förtroende under matchen. För spelare förtjänar alltid andra chanser och vi vet inte hur relationen ser ut mellan dessa spelare och tränarna.

Jag tänker heller inte skylla på det kladdiga spelet runt blålinjerna som byggde på full puck kontroll, men problemet blev att man i stället tappade kontrollen på pucken och bjöd Tjeckien på farligheter. Bäckström la i tredje perioden en puck i rundeln förbi Tjeckiens köttmur till bortre forward som vann pucken och detta blev starten på ett av Sveriges längre anfall förutom när Zetterberg bjöd Globen på enmans shower. Bäckström gjorde något som många andra glömde, han spelade smart efter situation. Men detta kan inte heller skyllas på coachen för vi vet inte hur spelidén var under matchen och kan därför inte påstå att det var Bäckström som gjorde fel eller om det var de andra som tappade puckarna på blå som gjorde fel. Men vad spelidén än var så kanske den skulle varit tydligare eller så saknade spelarna energin för att utföra den.

Jag tänker heller inte skylla avsaknaden av energi i laget på coachen, för han kanske gjorde sitt bästa för att få igång spelarnas energi även om det inte såg ut så från läktaren. Det kunde varit jag som coachat en match och blivit tagen av stundens allvar och glömt bort denna detalj. Men det kändes inte som att Sverige spelade någon slutspelshockey igår, utan det såg ut som att Tjeckien ville lite mer i varje situation.

Alla lag kan göra dåliga matcher och självklart så är det en kombination av tränarnas och spelarnas ansvar att man alltid ska ge sitt yttersta. Det kändes inte som att Sverige gjorde sitt yttersta igår även om Pär Mårts under dokumentären "Inside Tre Kronor" sa -Jag är beredd att betala vilket jävla pris som helst för att gå hela vägen. Nu vart det inte så utan vi får vänta ett helt år på nästa chans. Jag lider med spelarna, tränarna och hela det svenska folket som verkligen ville vinna igår och jag tror att alla nämnda räknade med vinst, men det blir inte alltid som man har tänkt sig.

Fredrik Nygren

No comments: