Wednesday, August 10, 2011

BJ funderingar!

Hur mycket betyder ett BJ elit lag för U15 och U16 spelare? För U15 ingenting, då är det snarare en nackdel då du aldrig kommer att få spela en match där om du inte heter John Norman eller William Wallen och har en underbar äldre gubbe som tränare och som vågar lyfta dig. Då är det nästan bättre att spela i en förening som har ett BJ i Div.1 eller 2 där du kan få mycket speltid och få prova på BJ om din fysik klarar det.

Om du är U16 då? Ja, om du är så pass långt fram i din utveckling och fysiska status att du kan slå dig in på 3 femmor i BJ elit laget så kan det vara en fördel, annars kan det även där vara bättre med ett lägre placerat BJ lag där du kan få mer förtroende som U16 spelare.

Men inför framtiden och nästa år då, har jag inte större chans att spela i klubbens BJ elit lag om jag har tillhört klubbens U16 lag? Tyvärr så har det ingen som helst betydelse då det vid BJ ålder blir dags för try out där alla börjar om från noll. Nya spelare tas in och de bästa spelarna bildar det nya laget oavsett var man har spelat tidigare år. Då är det dags att pröva sina vingar och söka sig till hockeygym och duktiga elitlag om det är på den nivån man vill spela.

Sveriges bästa 95 lag vann U16 SM Guld förra året men bara två av spelarna drog nytta av att klubbens BJ spelade i elit och fick prova på BJ spel. Året efter försvann hela laget från klubben ut i landet.

Det jag vill ha sagt är att det inte spelar någon roll vart ditt BJ lag spelar om du själv spelar i ett bra U15 eller U16 och inte är aktuell för BJ spel. Är du aktuell för BJ spel så är det så klart bäst om du har ett BJ lag ovan dig på den nivån där du får chansen att spela matcher.

Jag vill upp med mitt BJ och självklart är jag hemma kär och tänker mycket på min egen förening. Men jag har sett detta så många gånger sen jag började som tränare (2002) hur fel det blir många gånger.

Hur ansvariga för TV pucken sitter på två stolar och glömmer bort vilken av dom man ska sitta på och sätter grillor i huvudet på barn och ungdomar innan dom ens har satt grillorna på isen. Bort med TV pucken och skapa i stället en talangcamp för ca. 120 spelare från hela landet där spelarna blandas under en helg och får träna och spela matcher tillsammans. Kalla den för National camp och ta vara på talanger. Använd tränare från elitserielag och utländska tränare som inte har något syfte av att värva dessa unga spelare i unga åldrar. Men som får en chans att scouta dem inför hockeygymnasium. Vid vilken ålder ska då denna camp börja? Svår fråga, 15 kanske?

Sov gott,
Fredrik Nygren

3 comments:

Anonymous said...

Excellent blogg!

Anonymous said...

Kloka tankar angående tv pucken.

Anonymous said...

Intressant det du skriver om BJ och TV-pucken.
Jag håller dock inte med dig om att ha en talangjakt för tonåringar. Vad är en talang? I min värld är en hockeytalang någon med rätt fysiska och mentala egenskaper för att bli en bra hockeylagspelare. De man gissningsvis hittar om man väljer de bästa spelarna i yngre tonåren är nog främst de killar som är tidigt utvecklade och/eller har en hockeytränare i sin krets. De har säkert ofta börjat tidigt och fått mycket extra träning. Det finns säkert många bra talanger som aldrig ens börjar spela hockey. I 15 årsåldern växer många killar så det knakar medans andra redan är färdigväxta, fortfarande tror jag den tidiga extraträningen har stor inverkan. Om man låter alla killar träna och spela så mycket de själva önskar och orkar, så att de får möjlighet att utvecklas i sin egen takt, tror jag man i senare färdigväxt ålder lätt kan se vilka som i själva verket var de bästa talangerna.

Utsortering utifrån ger ofta svårbedömda resultat. Jag kan jämföra med hundavel, där man låter ett fåtal hundar bli förälder, det har den obehagliga konsekvensen att vi människor sorterar bort massor med helt okända gener för evigt från hundvärlden. Naturen har på sitt eget sätt skapat framgångsrika gener och individer, störning av naturliga system kan ge oönskade resultat. På samma sätt tror jag att en tidig talangjakt sorterar bort många talanger, som de senare utvecklade killarna och de mindre tränade i tidig ålder. På samma sätt som hundgener utrotas, så stagneras återväxten i hockeyvärlden om man inte även ger killar från icke-hockeyfamiljer ge bra chans.

Antagligen är den bästa talangen för att bli en bra hockeyspelare inte av teknisk art, utan det handlar nog lika mycket om energi och vilja. För att komma långt vad det än gäller, måste man veta vad man vill, inse vad man behöver göra får att nå dit och sen göra det.

För U16 spelare finns ju U16 SM med sitt eget lag räcker inte det som nationell kamp?
Mamma Ingrid