Friday, January 28, 2011

Try Out!

Jag fick en fråga om vad tränare och klubbar tittar på vid "Try Outer" och uttagningar, nu har vi ju inte så mycket utav detta i Sverige i yngre åldrar men när man blir B-Junior så börjar uttagningarna till de olika Hockeygymnasiumen. Det förekommer ju även under U16 året uttagningar till TV-Puck och U16 landslaget.

När jag höll i try outer i USA så tittade jag på följande saker:

- Spelarens tekniska färdigheter i klubba och skridskor.
- Spelarens inställning på isen, ger han alltid 100%?
- Spelarens spelsinne och förmåga att fatta bra beslut.
- Spelarens personlighet, ödmjuk eller dryg?
- Spelarens mentalitet och psyke, klarar han av att prestera under press och stress?
- Spelarens fysiska spel, fullföljer han eller undviker han närkamper?
- Spelarens förmåga att göra andra spelare bättre.
- Spelarens skott och bestämdhet i klara lägen.
- Spelarens placering på isen.

Där är några viktiga punkter i min bedömning och bra grundstenar att jobba efter. Sen beror det ju lite på vilka spelare man söker och vilken position som är aktuell, men dessa punkter är alltid lätta att tänka på som utespelare och är man stark inom dessa områden så imponerar man nog på vilken tränare som helst oavsett vilken position man spelar på.

Man får heller inte glömma att vid flera tillfällen så kan två eller flera spelare tyckas vara ganska lika och om båda uppfyller dessa punkter på ett bra sätt. Då gäller det som tränare att välja den "rätte" av de två, och då tittar jag extra på personligheten och frågor som:

- Hur är spelarens beteende på och utanför isen?
- Är han ödmjuk och trevlig?
- Är han omtyckt av de andra spelarna?
- Är han en vinnare?
- Gör han det där lilla extra i varje situation?

Dessa frågor kan ofta vara svåra att svara på efter bara några träningar, men man brukar ofta få ett första intryck av spelarens personlighet och då får jag som tränare en magkänsla som är positiv eller negativ.

Nu har ni som spelare fått lite tips och idéer om vad ni kan tänka på nästa gång ni ska vara med på en Try out eller uttagning. Men kom ihåg att detta är min personliga bedömning och det finns säkert andra tränare som tittar på andra punkter, men jag tror att många av dessa saker imponerar på de flesta tränare.

Lycka Till,
Fredrik Nygren

No comments: