Sunday, January 23, 2011

Håll fast vid er dröm!

När idrottsföräldrar är missnöjda så undrar jag om de någonsin frågar sina barn, eller gör de sina barn medvetna om att de bör vara missnöjda för att de själva är det? Det finns massor av olika sätt att utöva sport på och det finns massor av olika ledare i landet och i resten av världen. Alla dessa ledare har både styrkor och svagheter och det är omöjligt att hitta den perfekta ledaren som alla är nöjda med. Det kommer alltid att finnas människor som är missnöjda med det ena eller det andra och finns det inget att vara missnöjd över så är vissa missnöjda ändå. Synd bara att de lyckas att ta så mycket energi från andra människor för det är ju inget kul att vara missnöjd alldeles själv, man måste ju hitta någon annan att dela sitt missnöje med.

Sen finns det underbara individer som vill spela ishockey och som tycker att det är det roligaste som finns, men tyvärr så minskar intresset och viljan när föräldrarna berättar för dem hur dåligt allting är, träningen och tränarna och inte minst ert sätt att spela på. Dessa spelare visar ofta en osäkerhet och förvirring när det är dags för match för att föräldrarna och tränarna säger olika saker. Vem ska jag lyssna på?

Det finns människor som tar energi och så finns det människor som ger energi.

Sen finns det människor som är övertygade om att just deras sätt att se hockey på är det rätta.

Men vad är rätt och vad är fel? Finns det några rätt och fel?

Jag har lyssnat till coacher i NHL som är oense om vad som är rätt och fel att lära ut barn och ungdomar, vissa tycker att man ska lära barnen spelsystem och andra tycker att man skall lära dem att dribbla så fort som möjligt. Jag har hört NHL spelare som tycker att det är vansinningt att inte träna backhand i unga åldrar och så har jag hört gamla NHL spelare som nu är coacher och som förbjuder sina spelare att använda backhand. Jag har hört TV-pucks tränare som säger till sina spelare att slå sarg ut och så har jag hört TV-pucks tränare som vill ha bort dribblingar i mittzon. Jag har även noterat att tränarna i Elitserien har olika synsätt på hur ishockey skall spelas och att de har olika spelsystem.

Vem bestämmer egentligen vem som har rätt av dessa människor? Jo det gör vi själva med hjälp av våra egna värderingar och synsätt som vi har fått med oss under våra hockeyliv. Vi bygger upp vårt eget lilla synsätt av hur ishockey skall spelas. Vi bestämmer själva vad vi påverkas av och vilka intryck av andra människor som attraherar oss mest.

När jag flyttade till USA så fick jag höra samma snack som jag får höra nu, fast då hette det att jag bara körde teknik och inget spel. även om det inte var sant så var det den bilden folk hade av mig och de flesta svenskar. När jag sedan har bott i USA i två år så är det samma visa igen men åt andra hållet. Nu pratar folk om hur jag bara kör som i USA och tror att jag är häftig som har bott där i 2 år. Men jag är samme person som jag var för 2 år sedan, förutom att jag har ökat min kunskapsbank och tagit del av en annan och mer krävande hockeykultur. När sedan jag och Raffe slog våra påsar i hop så har vi byggt upp en spelidé som vi båda tror på och vill jobba med. Men även i detta land så finns det så klart "Veta bättre typer" som har byggt upp sin egna lilla bild av oss och vår verksamhet.

Ni får tycka vad ni vill, men håll det gärna för er själva.

Det är underbart att få komma till en träning eller match och se alla förväntansfulla och laddade spelare som vill göra det roligaste som finns i deras liv. Det är det som ger mig energi och det som kommer att ge mig energi även i fortsättningen.

Fredrik Nygren

9 comments:

Anonymous said...

Hej Fredrik!

Jag vet inte vad det är för åsikter som florerar, men jag tycker att ni gör ett bra jobb. Att killarna kom 2:a i Göteborg, tycker jag är en fantastisk prestation! De var hur duktiga som helst - men utan Din och Raffes hjälp hade det inte gått. Att luften går ur killarna kanske inte är så konstigt eftersom de satsade så mycket inför den cupen. Det är som med vilket projekt som helst - man jobbar järnet och när det är klart blir man både lite "saknig" och urlakad. Jag har ju en ganska "bestämd" kille som gör lite som han vill:-)), men när han fick frågan av en hockeypappa hur det kändes med ökad träningsdos, blev svaret: Det är bara att vara tyst och göra det som Fredde säger - det blir bäst så! Han sa det med ett leende och värme i rösten. Igår var han ledsen - inte över er utan över sin svacka. När jag frågade hur vi skulle göra för att han skulle få upp humöret blev svaret: Träna mer...

Att föräldrar uttrycker missnöje kanske beror på att de inte vet hur tanken bakom agerandet är. Jag har oxå frågeställningar ibland, men så länge som Hannes är glad, nöjd och träningsvillig... ja, då är även jag glad och nöjd... kanske inte lika fullt träningsvillig dock:-))

Kör så det ryker!

Milla

Åsa Blom said...

Jag vet Fredrik att det är många som skulle vilja ha dig som tränare, du är bäst :)
Kram Åsa

Louise said...

Förstå-sig-på-are finns det alldeles för många av.
Oftast har ju föräldrar ingen aning om hur en tränare tänker och arbetar. Hur genomtänkt allt är och hur mkt tid som bara läggs ner på att planera en träning. Föräldrarna har sitt eget barn i fokus medan tränaren har ett helt lag dvs 20-30 st barn.
Trivs barnet och har kul både med de andra i laget och på träningarna, då är väl allt perfekt??

Du får helt enkelt sluta bjuda in energitjuvarna till samtal annars äter de dig och tillslut tappar du kanske glädjen och lusten till ditt jobb. OCH DÅ blir träningarna garanterat dåliga och tråkiga!
Nä, kör på Nygren, your own way please!:)

Torgil-Togge-Dahlberg said...

Det finns många av oss som beundrar och ser upp till er.
Att få se gnistan i era ögon en fredagkväll 21:30 utanför omklädningsrummet går inte att beskriva med ord.
Vi som tycker ni gör ett kanonjobb måste bli bättre på att tala om det för er !!
Annars får ni bara höra gnällspikarnas röster.

Raffe och Nygren, ni är otroligt populära och omtyckta bland spelarna. Även i åldersgrupper ni inte normalt tränar.
Det bevisar vilket fantastiskt jobb ni gör !!!

Keep it up.

// Togge "Flyers" Dahlberg

Anonymous said...

"Håll fast vid er dröm!"
Först vill jag gratulera Fredrik och Raffe som på kort tid fått in helt ny ENERGI i Täby som medfört tydliga förändringar,tydlig inriktning i deras arbete som överför ENERGI till spelarna - Det viktiga är inte kortsiktiga segrar -utan ett lärande med bra utbildning över lång tid.
Hur många har inte sagt och trott att de fokuserat rätt i sitt liv och så en dag händer något som får dem att tänka om?
Det är inte alltid lätt att veta vad som är viktigt och rätt men genom att ha intentionen att göra rätt, kan man öka sannolikheten.
Vi som föräldrar måste inse att vår enda uppgift är att supportera våra barn genom att betala och skjutsa.
Låt tränarna få fullt ansvar för det sportsliga att utbilda och ge varje individ förutsättningar på individens nivå vid träningar och matcher.
Annars kommer det skapa frustation hos varje individ som kan vara svåra att reparera.
Lycka till med erat fortsatta byggande av en stark ungdomsförening där varje individ trivs och vill vara -Detta ger resultat över tid.

Hälsningar

Peter Blom

Hockeyprofeten said...

Den största utmaningen en människa kommer till, är när man förlikar sig med tanken, att man aldrig kommer kunna vara alla till lags. Energitjuvar skall aldrig finnas. De skall förbises och avverkas.
Men konstruktiv kritik, det må välkomnas.

Det innebär, du har krigare, du har fiender. En annan viktig devis att leva efter är "Kriga aldrig för vad du har framför dig, enbart för boysen bakom dig".

I övrigt? Ja, ni har gjort ett jävla jobb. Allt från att införa fundamentala värderingar i en värdegrund som till sist skall vara omutlig och förevig, till att värna och vårda hockeyindivider.

Hasta siempre!

Martin Eisele said...

Utan att veta vilka synpunkter som cirkulerar så tycker jag detta är olyckligt och som inte för något eller någon framåt. Killarna är alla engna individer men med samma kärlek och passion för sin idrott, och de är alla här för att träna och utbilda sig för att bli bättre spelare, individer och kanske till och med ledare. Resultaten, vinster i matcher eller cuper, är bara ett resultat för stunden och som givetvis sporrar och ger glädje, men låt oss alla se til att ge dem glädje, inspiration och motivation att fortsätta med sin ídrott i många många år framöver. Ni gör ett jättebra jobb med killarna och Oliver ser alltid fram emot nästa träning eller match. Han som alla andra vill givetvis vinna, eller stå i alla matcher, men vägen dit heter träning, glädje och motivation - något som han får från er som ledare. Fortsätt ert jobb och håll en öppen attityd utåt så ser vi fram emot många härlig matcher, passar, räddningar och tacklingar.

Martin Eisele med familj

Anonymous said...

Jättebra skrivet tyvärr är det sanningen hybris föräldrar som beter sig så

Anonymous said...

Bra skrivet. Som tidigare ledare men också förälder har jag sett båda sidor. Det många föräldrar glömmer är att tränare i ungdomslag i de flesta fall dessutom ställer upp ideellt eller med en symboliskt ersättning. Ändå kan vissa föräldrar ställa krav som om det vore en elittränare.

Som förälder skall man fokusera på att barnet får bra träning men också vara objektiv när det gäller barnets nuvarande förmåga. Alla skall få spela men nödvändigtvis inte i förstafemman eller i förstalaget.

Som Göteborgare hade jag förmånen att se några av era matcher i GIC och Täby var helt klart ett av de spelskickligaste lagen. Den väsentliga skillnaden mot Wings-Arlanda var att de hade fler storväxta spelare. Annars hade guldet kunnat hamna i Täby.