Wednesday, September 14, 2011

Saknad!

I bland funderar jag på om jag saknar livet i USA eller inte, till största delen gör jag inte det. Jag trivs bra här hemma i Sverige och njuter ofta av min tillvaro. Men så fick jag se ett filmklipp på Facebook med mitt gamla lag Team Maryland Team 97 som hade spelat en match förra veckan då reste sig håren på armarna. Bara under detta 39 sekunder långa klipp så mindes jag tillbaka på min tid där. Vilken skillnad i hockeykulturen, vilken inlevelse och energi från alla inblandade.

Motiverade och segersugna spelare som vet att de måste göra sitt bästa i varje situation och som alltid tävlar med och mot varandra. Högljudda och motiverande coacher som driver på sina spelare och är tydliga och instruerar i sitt agerande. Föräldrarna är det ingen större skillnad på om jag ska vara ärlig även om de amerikanska kan låta lite högre. Sist men inte minst fokuserade och konsekventa domare som håller en bra och jämn nivå i sitt agerande och som framförallt inte påverkas av coacher, spelare eller publik. En bra domare ska inte synas i spelet utan bara flyta med men vara opartisk och konsekvent i sin bedömningsnivå. Vi vill absolut inte ha spelare som åker runt och gnäller på domaren, men domaren måste kunna döma under högljudda och stressade situationer. Inte det lättaste alla gånger men lär man sig att inte ta saker personligt (som är riktigt svårt) så har man kommit en bra bit på vägen. I USA så är varje match ett mindre krig och allt är på allvar, men efter matchen så är man vänner igen och skakar varandras händer på isen både spelare och ledare.

Jag tror att det är viktigt att lära från varandra och se framåt i vår utveckling, vad kan vi lära från andra hockeykulturer och vad kan de lära av oss. När jag i somras träffade Pär Mårts så var han inne på exakt samma linje som jag vad gäller det amerikanska även om jag allt för ofta får träffa människor som inte gillar denna energifyllda miljö som kan uppstå under en hockeymatch.

Precis som USA har mycket att lära från oss när det gäller individuell träning i yngre åldrar samt hur vi hanterar kost och återhämtning. USAs "fastfood" kultur sätter sig även på unga atleter och tyvärr är ett snabbt och bra matalternativ ofta en flottig pizza med en chipspåse eller en hamburgare. Samtidigt så är detta som en god vän ofta säger bättre än ingenting alls då vi här hemma ofta "glömmer" att ta med oss någonting att äta i samband med träning.

Fredrik Nygren

No comments: