Wednesday, November 3, 2010

Underbart!

Inte mycket tid över till annat när det är höstlovscamp på schemat. Men vad underbart roligt det är att få träffa och utbilda så många av Täbys spelare. Det är denna vecka den största föreningskänslan byggs och samarbetet mellan ålderskullarna ökar. Detta kryddat med ett antal spelare från andra föreningar höjer verkligen stämningen nere i Tibble ishall. På Team 99s gästbok kunde man läsa ett långt inlägg från en mycket nöjd förälder som skrev blandannat, "Totalt vid Fredrik och Raffes visning, så var det samtidigt 24st inblandade i övningen. Det krävdes en hög koncentration för att hänga med vad alla skulle göra."

Det tar otroligt mycket energi att jobba med alla spelarna, men samtidigt så ger dem oss så mycket energi tillbaka så att vi stundtals bara står och njuter av deras prestationer. I dag hade vi även besök av Adam Brodeckicampen som kom ner och visade lite härliga teknikövningar och de yngre barnen sken upp av glädje och vilja av att kunna utföra samma rörelser som Adam. Enligt uppgifter så hade några av barnen byggt upp en bana av skor hemma i hallen för att kunna träna på övningarna hemma utan skridskor på.

Jag brinner verkligen för alla dessa individer och älskar att få jobba med dem i deras hockeyutbildning. Därför var det för mig väldigt svårt att behöva ranka spelarna i team 96 inför TV-Pucken då tränarna ville veta mer om spelarna. Jag förstår deras tanke men vill inte att min bild ska vara avgörande för om de ska komma med i TV-Pucken eller inte. Tränarna i TV-Pucken är anställda för att ta ut det bästa laget som passar deras spelstil bäst och jag vill inte tala om för dem vem som enligt mig är bästa målvakt, back och forward i mitt lag. Hur hade det sätt ut om jag var föräldratränare? Hur trovärdig hade min ranking då varit? Nu tillhör i de flesta fall tränarnas söner toppen av laget, men jag tycker som sagt att det är bättre om tränarna för TV- pucken skapar sin egen bild. Jag pratade även med Roffe Nordström i Älta om detta och han höll med mig och sa att vi vet ju inte vilken musik de vill och ska spela.

Jag valde därför att i stället för att ranka dem, skicka en lista till tränarna där jag skrev ett par rader om spelarnas styrkor som hockeyspelare. Det ger dem en liten bild av spelarna och sen är det upp till tränarna att ta ut den bästa orkestern som passar deras musik bäst. Jag har träffat både Jan och Jocke och är övertygad om att dom kommer att ta ut ett riktigt bra lag till TV-Pucken 2011. De är två riktigt trevliga och ödmjuka personer som kommer att göra sitt bästa för att Stockholm ska vinna sitt tredje raka mästerskap.

Till helgen har vi i Täby bokat in tester med Ultimate Preformance och det ska bli intressant att se hur det är. Jag har hört både positiv och negativ kritik om detta men vill skapa min egen bild av något som jag tycker verkar vara något bra och lämpligt för ishockeyspelare.

Sen har jag under en tid funderat över syftet med den så kallade "Silly Season 96" hemsidan för stockholmslag i 96 kullen. Många är missnöjda med vad som skrivs om personer och lag på denna hemsida med anonyma namn och webmastern är lika anonym som en myra i en myrstack. Men om han hade varit öppen med sitt namn så hade han nog varit lite tuffare i sin bedömning om vilka inlägg som får publiceras och ej. Då kanske man hade stängt forumet eller tvingat sina läsare att logga in med ett ID för att få skriva.

I morgon ska jag få se derbyt mellan DIF och Aik på plats i Globen och det ska bli riktigt kul, men även väldigt nervöst.

Vi ses och hörs,
Fredrik Nygren

No comments: