Tuesday, June 25, 2013

Grattis Chicago!


1 minut och 13 sekunder tar det ungefär att skriva 4 rader i denna blogg. Under denna tid så han Chicago Blackhawks inatt vända och vinna Stanley cup. Boston ledde nämligen med 2-1 med 73 sekunder kvar.

Jag har alltid haft lite starkare känslor för vissa NHL lag och när jag var liten pojk så var det Quebec som gällde med Mats Sundin i täten. Sen försvann Quebec till Colorado och mitt intresse försvann med det. Jag gillade NHL men hade inget lag jag följde extra. Jag flyttade till Washington och började så klart följa dem väldigt intensivt och såg minst 20 hemmamatcher per säsong och såg även bortamatcherna på TV. Jag kände flera personer i och runt omkring laget.

När jag bodde i Chicago en hel sommar så fick jag träffa många trevliga människor i den organisationen och tyckte om staden Chicago. Men under denna sommar så följde jag även NHL slutspelet 2011 på TV och fick se Boston spela hockey i flera matcher i rad och då stärktes mina känslor för dom. Så på senare år har jag fastnat för flera lag, Washington, Chicago och Boston. Men under den senaste tiden så är det mest Boston som gäller. Men det är ju inte som i Sverige där man är inbiten till ett lag. Nej NHL känns mer roligt att följa ett lag utan att man mår dåligt när de förlorar.

Nu var det väldigt tråkigt att Boston förlorade inatt men samtidigt är jag glad för Chicagos skull. Jag är glad för Marcus Krügers skull som jag lärt känna under de senaste åren. Detta är stort och extra stort för honom.

Boston har gjort ett grymt bra slutspel och var riktigt nära att åka ut redan mot Toronto men lyckades vända och ta sig hela vägen till final. Det är imponerande och kanske var de värda ett bättre öde. Chicago vann på sin energi, sin snabbhet och deras tekniska skicklighet. Dom var ett offensivt och anfallsglatt lag. Även om Boston inatt var riktigt bra i första perioden och spelade en grym offensiv där det borde stått mer än 1-0. Hockey är varken logiskt eller rättvist och det är en del av charmen.

Fredrik Nygen

No comments: